Hoe kan ik sneller gaan rennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een goede hardlooptraining te doen. Goede warming up.
Goed trainingsschema met voldoende afwisseling.
Je hartslag in de gaten houden. Met een juiste training kun je het omslagpunt verhogen. Dit betekent dat je dan in staat bent om in een hoger tempo te lopen en toch binnen het aërobe trainingsgebied te blijven. Als je te veel boven het omslagpunt traint, zal dat naar beneden verschuiven in plaats van omhoog. Het omslagpunt is dus een belangrijke grens voor alle duursporters. Kijk of er jouw buurt een loopgroep is, waar je onder deskundige leiding alles kan leren en in de praktijk brengen. Hier vind je er alles over:
http://www.runnersweb.nl/Training.htm http://www.loopwereld.nl/index.php?mod=trainingwijzer

Antwoorden (8)

De sleutel is: trainen, en trainen!
Heel veel hardlopen, om je spieren sterker te maken. En dan kun je uiteindelijk harder rennen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betere schoenen kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een goede hardlooptraining te doen.

Goede warming up.
Goed trainingsschema met voldoende afwisseling.
Je hartslag in de gaten houden.

Met een juiste training kun je het omslagpunt verhogen. Dit betekent dat je dan in staat bent om in een hoger tempo te lopen en toch binnen het aërobe trainingsgebied te blijven. Als je te veel boven het omslagpunt traint, zal dat naar beneden verschuiven in plaats van omhoog. Het omslagpunt is dus een belangrijke grens voor alle duursporters.

Kijk of er jouw buurt een loopgroep is, waar je onder deskundige leiding alles kan leren en in de praktijk brengen.

Hier vind je er alles over:
http://www.runnersweb.nl/Training.htm

http://www.loopwereld.nl/index.php?mod=trainingwijzer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik zei: goed trainingsschema, met voldoende afwisseling.
Heel veel trainen.
Actief blijven vooral.
om je conditie op pijl te houden
en gewoon sneller te gaan rennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet beginnen met je techniek. Ga je lange afstand lopen, of sprinten? Of er tussen in... Ik kan je aanraden om naar een atletiekvereniging te gaan en daar advies te vragen over je looptechniek. Langere passen, of juist niet, dat is gerelateerd aan je beenlengte. En dan natuurlijk je training, krachttraining en duurtraining, en de verhouding daartussen is afhankelijk van je doel.
12 jaar geleden
Je geeft niet aan of je een hogere topsnelheid wilt bereiken of juist een lange afstand in kortere tijd wilt gaan afleggen.

Voor sprintsnelheid is oa spierkracht van belang, voor lange afstand je conditie (vermogen om zuurstof uit de lucht te halen)

Voor beiden heb je aparte trainingsschema's (zoals anderen al geantwoord hebben...veel trainen dus.)

Ernaast komt nog een 2e punt.
Zorgen voor de juiste kleding en schoenen en voor een goede looptechniek (minder inspanning nodig voor dezelfde snelheid). Voor dat laatste heb je een goede trainer nodig die je bewegingen kan analyseren en verbeteren.

De schoenen moeten aangepast zijn aan jouw voetstand en "afrol" van je voet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel oevenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hier boven kloppen op sommige na helemaal, maar zijn veel te ingewikkeld.

Laat ik dan een simpel antwoord geven.

Om harder te kunnen rennen heb je sterkere beenspieren nodig. Dan kun je wel aan specialisten enzo vragen welke spieren je voor snelheid nodig hebt..

maar de beste manier om die spieren te trainen is om ze gewoon te gebruiken.

Ik zou zeggen:

Kies een leuke afstand om te rennen. Stukje door het park ofso. Ren dat elke dag zo hard je kunt. Op gegeven moment ren je dat stuk steeds harder en word het steeds gemakkelijker. Als je dan ook je conditie wil trainen kan je op een gegeven moment je afstand wat langer maken.

(Ik doe dit zelf al een half jaar. De gezichten van fietsers is echt grappig als ik ze rennend voorbij ga)