Is het handig om gewichten te gebruiken bi qigong, of verpest je 't dan?

Als je qigong (chi kung) aan 't doen bent, ben je toch al met je armen rond aan 't zwaaien. Ik dacht, als je nou een paar gewichten neemt, train je gelijk je spieren. Is dat een goed of een slecht plan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

hahahaa wat een mooie vragen stel jij zeg! Dat moet je idd niet zomaar doen, hoewel het ook niet altijd per definitie een slecht plan hoeft te zijn. Niet voor niets zie je Shaolin monniken ook zogenaamde 'hard qigong' uitvoeren met zware stalen ringen om hun armen of met water gevulde kruiken in hun handen zeer effectieve qigong uitvoeren. Dit kan weldegelijk, alleen ben je dan wel met heel specifieke qigong oefeningen bezig. Dit kun je zeker niet zomaar bij alle qigong oefeningen doen, omdat de meeste qigong oefeningen juist het meest effectief zijn, in termen van gezondheid en cultiveren van energie, als die langzaam met aandacht voor de beweging en visualisatie, maar vooral ook ontspannen worden uitgevoerd. In dat geval zullen gewichten je beweging onzorgvuldig maken, je afleiden van je visualisatie en je ontspanning verstoren die juist zo essentieel is voor optimaal resultaat. Nog niet te spreken over je ademhaling die bij gewichten ook anders zal verlopen. Ook zal het lastiger zijn om een positieve mindset te bewaren, waardoor je zelfs negatieviteit in je lijf en leden kunt binnenlaten (averechts effect). Wil je echt het verschil weten of zelfs ervaren? Dan moet je het misschien gewoon eens 2 weken uitproberen zonder gewichten, dan 2 weken pauze en dan pas 2 weken met gewichten doen. Ik ben benieuwd naar je resultaten ;-)

slecht plan. Het gaat bij Chi Kung niet om de kracht, maar om een zo beheerst mogelijke uitvoering van de vormen.

Een slecht plan omdat je daarbij de essentie van qigong weghaalt. Het gaat daarbij juist om de energieflow enzo. En als je je gaat concentreren op krachtoefeningen gaat het hele effect verloren.

Het ligt eraan waarom *jij* Qi Gong wilt beoefenen. Bij de traditionele vormen (er zijn er meerdere) van Qi Gong gaat het om het in balans raken. Je zoekt de balans in jezelf, je zoekt de balans tussen jou en je omgeving. De bewegingen maken je bewust van je eigen lichaam, ze dienen ertoe de spanning weg te laten vloeien. Via de juiste serie bewegingen kun je ook 'aarden'. Bij al deze vormen passen geen gewichten. Die leiden slechts af van waar het werkelijk om gaat, en ze verstoren ook nog eens de lichamelijke balans. Als jouw doel is, kracht, fysieke balans en lichaamsstabiliteit en -beheersing te trainen, zijn gewichten wel goed. In dat geval moet je je afvragen of Qi Gong wel het meest geschikte middel is - dan kun je beter een sport gaan beoefenen, of krachttraining, al dan niet gecombineerd met "core stability" oefeningen die veel sportscholen tegenwoordig aanbieden als onderdeel van het pakket. Wil je beide, dus zowel de balans die de traditionele vormen van Qi Gong bieden, als de kracht, dan is mijn persoonlijke mening dat je beide moet doen, maar niet tegelijkertijd. Doe bijvoorbeeld twee keer in de week Qi Gong zonder gewichten, en daarnaast twee keer in de week sport of krachttraining.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qigong#Practice

Slecht plan. Met gewichten in je handen zul je misschien je spieren wat extra trainen, maar van je qigong-oefening zal weinig overblijven.

Ik zou het niet doen. Zeker met gewichten 'in je handen' is je lichaam niet vrij en kan de Qi dus niet vrij stromen. Daarnaast train je je spieren ook wel zonder gewichten, als je Qi Gong beoefent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100