Wat is het verschil tussen honkbal en softbal ?

Op school spelen wij altijd softbal maar wat er er nou anders dan het honkbal het ziet (bijna) hetzelfde uit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
27.9K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil tussen honk- en softbal is het formaat van de bal. Een softbal heeft een diameter van ongeveer 9 centimeter, weegt tussen de 180 en 200 gram en is daarmee beduidend groter, maar ook zwaarder dan de honkbal (omtrek van ongeveer 7 centimeter en een gewicht van 145 gram). Desondanks kan de snelheid waarmee de bal wordt gegooid, oplopen tot zo'n 110 kilometer per uur. Ter vergelijking: bij het honkbal worden wel eens snelheden gemeten rond de 160 kilometer per uur.

Een ander verschil is de manier van werpen. Bij honkbal wordt de bal bovenhands geworpen, terwijl dit bij softbal onderhands wordt gedaan. Daarnaast is het speelveld bij softbal kleiner.

De spelregels zijn nagenoeg gelijk, met uitzondering van het loslaten van een honk. Bij honkbal mag dit altijd, bij softbal mag dit pas als de pitcher de bal aangooit. Voor zowel honk- als softballers geldt dat ze zich bij de training moeten concentreren op loopsnelheid, vangen, werpen en slaan.

Veld

Een softbalveld is dus kleiner dan een honkbalveld. Staat het buitenveldhek bij honkbal op minimaal 90 meter van de thuisplaat, bij softbal is dat op 70 meter. De afstand tussen de honken is bij softbal dan ook meteen een stuk kleiner, namelijk gemiddeld 18,30 meter (bij honkbal 27,50 meter). Zowel bij het eerste als het derde honk is buiten de lijnen een vak voor een coach, die tijdens het spel aanwijzingen geeft aan de honklopers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed antwoord

Andere antwoorden (2)

Bij softbal gooien ze onderhands...(zo heet dat toch)
En volgens mij is het veld ook kleiner.
Er zullen wel meer verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, onderhands... zo heet dat! ;-)
grotere ballen