Welke sport is de beste als je wil leren zelfverdedigen en meer zelfvertrouwen ontwikkelen. (zie uitleg)

Ik ben een vrouw van in de 30, en zou in m'n beroep soms wat agressie tegen kunnen komen. Gelukkig nog niet echt heftig geweest, maar ik wil er wat beter op voorbereid zijn voor als het wel gebeurt.
Ook kan ik in m'n lichaamshouding / lichaamstaal in het algemeen ook wel wat meer uitstraling van zelfvertrouwen gebruiken. Dus niet alleen in geval van confrontatie met agressie.

Wat ik niet wil is zo'n vechtsport met grootse (macho)gebaren of -geluiden. Ik wil echt effectief leren omgaan met een potentiële aanvaller/agressieveling.

Ook moet het wel leuk blijven, want als ik wordt afgesnauwd, denk ik dat ik't snel voor gezien houdt :-/ Maar dat is natuurlijk ook wel afhankelijk van de trainer.

Ps Ik woon in gemeente Barneveld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Mijn tip: Aikido.
Zelf heb ik dit ongeveer 3 jaar beoefend en wegens drukke werkomstandigheden moeten stoppen. Als enige vrouw in de groep heb ik mij nooit niet op mijn plaats gevoeld. Er is ontzettend veel respect voor elkaar.
Bij aikido gaat het niet om kracht, maar om de techniek. Dus ook al tref je iemand die groter en sterker is, je leert om je in alle omstandigheden staande te houden. => een stap vooruit te doen, waar andere terugdeinzen.
Mijn ervaringen zijn zeer positief. Ga eens kijken bij / meedoen met een proefles !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Pencak silat Perisai Diri is een vechtsport die gebruik maakt van de kracht van de tegenstander. Kijk op de site www.perisaidiri.nl hier staat veel informatie op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste mevrouw,
Na dat ik uw stukje heb gelezen dacht ik gelijk aan judo ik ken een paar mensen die op judo zitten en deze zijn er druk ingegaan en rustig met zelfbeheersing uitgekomen. Ook zijn de trainers meestal rustig en geduldig en zoals in uw stukje stond dat u geen agressie wou en deze sport wordt gebruikt als zelfverdedeging niet als aanval
ik hoop dat ik u goed heb ingelicht
Groet,
Madmaxkartracer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jiu jitsu is dan de beste sport. Hierbij leer je een soort combinatie van Judo en Karate, maar ook veel klem technieken gericht op gewrichten. Zo kun je met relatief weinig kracht iemand fixeren en afweren, hoe groot of sterk ze ook mogen zijn. Ik werk zelf ook op agressie groepen en heb verschillende sporten gedaan tot vrij hoog niveau en weet uit ervaring dat voor dit soort werk Jiu Jitsu technieken het meest geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de juiste sport voor mensen in een risico vol beroep.
Taiquando is een goede sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met mokum eens. Jiu jitsu. Je zorgt er voor dat je de tegenstanderontwapend en dat al zijn aanvallen op een verrassend simpele manier tegen hem zelf worden gebruikt. Het is geen vechtsport maar een verdedigings sport. In dw praktijk he je er echt wat aan. Je hoeft ook niet sterk te zijn, wel slim. De sport is erg toegankelijk voor vrouwen. Na afloop is het ook nog leuk, omdat er nauwelijks blessures voor komen. Je komt op de ehbo dan ook nauwlijks mensen tegen die deze sport beoefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aikido is ook een goede verdedigingssport, bereid je zelfs voor op gevechten met meerdere tegenstanders. mocht dit natuurlijk nodig zijn