Stel: een sportschoolhouder of instructeur heeft het vermoeden dat iemand anorexia heeft. Zou die daar wat van zeggen?

Is hij het wettelijk verplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Mensen gaan naar een sportschool om zich gezonder te voelen. Dat lukt door sporten, maar ook door goed eten en zorgen dat je niet teveel stress hebt. Ik ga zelf naar een sportschool en krijg regelmatig opmerkingen over mijn houding, ademhaling, mijn trainingsschema maar ook over voeding.

Ik waardeer dat bijzonder, want ik heb er weinig verstand van. De sportschoolhouder mag rustig zeggen dat ik te zwaar ben en wat ik het beste kan doen om af te vallen. Dat heeft inmiddels succes.

Anorexia ligt iets gevoeliger, maar ik vind best dat de sportschoolhouder een open gesprek mag beginnen en vragen waarom de persoon traint, wat de doelen zijn, hoe diegene denkt de doelen te bereiken en wat het voedingspatroon is. De sportschoolhouder mag ook best zeggen dat iemand moet uitkijken voor een te laag gewicht en adviezen geven hoe daar in de training en voeding mee om te gaan.

Maar een sportschoolhouder is natuurlijk geen dokter. Als iemand toegeeft anorexia verschijnselen te hebben, lijkt mij een verwijzing naar een dokter op zijn plaats.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder! Ik was gewoon benieuwd hoe iemand dat aan zou pakken. Ik denk zoals jij het nu beschrijft, inderdaad.

Andere antwoorden (1)

Tegen wie zou hij wat moeten zeggen?

Tegen de persoon zelf?
Wat bedoel je precies?

Ik denk van niet want dat moet die persoon toch zelf weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, tegen de persoon zelf inderdaad. In het kader van zelfbescherming. Enne... Zelf weten?? Anorexia is geen keuze hoor. Het is een ziekte.