Is spierpijn na het sporten nou goed?

Heb ik dan juist goed mijn spieren getraind? Of heb je ze dan overbelast ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Kimath
13 jaar geleden
Doe je kracht of conditie training?

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat spierpijn verkeerd is. Dit komt voornamelijk omdat pijn doorgaans een slecht teken is.

Echter in tegenstelling tot wat velen denken is spierpijn juist een natuurlijk proces om de mens sterker te maken. Voor de duidelijkheid: bij spierpijn is er geen sprake van spierscheuring, maar van kleine haarscheurtjes in de spiervezels.

Dit zorgt er voor dat de spier langer en/ of intensiever een bepaalde inspanning aan zal kunnen. Spierpijn zal de volgende keer dan ook minder snel optreden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees verdere uitleg hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spierpijn houdt in dat er kleine scheurtjes in je spier zitten. Deze herstellen door rust te nemen. Je lichaam gebruikt hiervoor eiwitten. Voor een sneller herstel kun je overwegen om extra eiwitten te nemen. Bijvoorbeeld een ei KOKEN of een eiwitshake te nemen.

Zolang spierpijn na het sporten over gaat is er geen reden tot paniek. Het is puur een teken van intensief sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! (jammer dat ik geen plusje kan geven) Een denkbeeldige + van mij!
Een klein beetje spierpijn na het sporten kan zeker geen kwaad als het snel weer hersteld is. Heel veel spierpijn is weer niet goed en betekend dat je het toch wat beter op moet bouwen. Ook moet je ervoor zorgen dat je spieren goed opgewarmd zijn voordat je intensief gaat sporten en dat zorgt ervoor dat je spieren minder snel overbelast raken en dat je minder spierpijn zult hebben.

Opbouwen is wel echt belangrijk en nooit meteen er vol in gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat betekent dat je goed je best hebt gedaan en goed sport. pijn = fijn , bloed = goed