Kun je beter voor of na het ontbijt joggen om wat af te vallen?

Ik heb eens gehoord dat je meteen vet verbrand als je voor het ontbijt jogt en als je na het ontbijt jogt je eerst zo'n 20 minuten bezig moet zijn om alleen de koolhydraten te verbranden!

Ik vraag mij af wat nou gezonder is en wat beter werkt om af te vallen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat je schrijft, klopt. Als je direct na het eten gaat sporten dan ben je voornamelijk bezig met het opbruiken van je maaginhoud. Maar, als je direct na het sporten gaat eten dan verbrand je lichaam ook eerst het eten. Na het sporten zal je lichaam zeker een uur bezig blijven met het verbranden van calorieën. In dat uur moet je dus niet eten als je wilt afvallen. Dus dan zou je kunnen gaan sporten, even bijkomen, douchen en dan ontbijten, bijvoorbeeld. Zo verbrand je eerst je energiereserves en dan kun je rustig gaan eten om weer een paar uur vooruit te kunnen! Als het sporten je niet om het afvallen te doen is dan maakt het in principe bar weinig uit wanneer je eet. Toegevoegd na 8 minuten: Ontbijt je liever wel vóór het sporten dan is het zinvol om minimaal een uurtje te wachten na het ontbijt. Op die manier spreek je meteen de vetreserves aan en niet je ontbijt.

Na als je eet komt je vetverbranding op gang

Klopt helemaal! Ik ontbijt ook pas ná het hardlopen 's ochtends omdat ik dan meteen mijn vetreserves aanspreek! Ook je verbranding komt goed op gang en je stofwisseling zal de hele dag erg hoog zijn. Al ligt dit meer aan het feit van het sporten in de ochtend en niet aan het moment van ontbijten (voor of na het sporten).

Om af te vallen is het beter om voor het ontbijt te joggen. Het voordeel van joggen in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten. Wanneer je 's morgens gelijk aan het joggen begint kunnen direct de vetten aangesproken worden als energiebron.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100