Kun je beter voor of na het ontbijt joggen om wat af te vallen?

Ik heb eens gehoord dat je meteen vet verbrand als je voor het ontbijt jogt en als je na het ontbijt jogt je eerst zo'n 20 minuten bezig moet zijn om alleen de koolhydraten te verbranden!

Ik vraag mij af wat nou gezonder is en wat beter werkt om af te vallen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Het beste antwoord

Wat je schrijft, klopt.
Als je direct na het eten gaat sporten dan ben je voornamelijk bezig met het opbruiken van je maaginhoud.
Maar, als je direct na het sporten gaat eten dan verbrand je lichaam ook eerst het eten.
Na het sporten zal je lichaam zeker een uur bezig blijven met het verbranden van calorieën. In dat uur moet je dus niet eten als je wilt afvallen.
Dus dan zou je kunnen gaan sporten, even bijkomen, douchen en dan ontbijten, bijvoorbeeld. Zo verbrand je eerst je energiereserves en dan kun je rustig gaan eten om weer een paar uur vooruit te kunnen!
Als het sporten je niet om het afvallen te doen is dan maakt het in principe bar weinig uit wanneer je eet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ontbijt je liever wel vóór het sporten dan is het zinvol om minimaal een uurtje te wachten na het ontbijt.
Op die manier spreek je meteen de vetreserves aan en niet je ontbijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de één werkt het wel, voor de ander niet...
Zelf vind ik het heerlijk om op de nuchtere maag te sporten, misschien een glaasje sap vooraf, maar meer ook niet...
Maar je kan natuurlijk ook vooraf ontbijten, alleen is het dan zinvol er ook weer minimaal één uur tussen te laten zitten voor je gaat sporten.
Op die manier is de vetverbranding optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is bij iedereen verschillend denk ik, ik heb daar in ieder geval geen last van. Integendeel, ik zou niet kunnen sporten als ik net gegeten heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, Siska!
Kimath
13 jaar geleden
Ik zou echt gelijk omvallen als ik dat deed. Als ik 's ochtends wakker word ben ik vaak al wat draaierig van de honger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (3)

Na als je eet komt je vetverbranding op gang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal! Ik ontbijt ook pas ná het hardlopen 's ochtends omdat ik dan meteen mijn vetreserves aanspreek! Ook je verbranding komt goed op gang en je stofwisseling zal de hele dag erg hoog zijn. Al ligt dit meer aan het feit van het sporten in de ochtend en niet aan het moment van ontbijten (voor of na het sporten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om af te vallen is het beter om voor het ontbijt te joggen.

Het voordeel van joggen in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten. Wanneer je 's morgens gelijk aan het joggen begint kunnen direct de vetten aangesproken worden als energiebron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!