Hoeveel gram eiwitten moet ik toevoegen aan mijn voeding?

Ik ga over 2 weken 60 uur achtereen een lichamelijke activiteit doen als pilot voor een wereldrecordpoging. Hier verbruik je dus energie en daarnaast is het bij actieve sporters aanbevolen extra eiwitten toe te voegen. Hoeveel mag/ moet ik rekenen aan extra eiwitten? De lichamelijke activiteit tijdens deze pilot zal bestaan uit; roeien (ca. 10% van de tijd), masseren (ca. 10% van de tijd) en fietsen (ca 80% van de tijd).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een eenmalige inspanning (al is het 60 uur) is het niet speciaal nodig extra eiwitten in te nemen. Ga eerder voor regelmatig een combinatie van snelle koolhydraten (suikers en dergelijke) langzame/complexe koolhydraten (denk aan brood en pasta) en iets van eiwit + een beetje vet. Normale verhouding zijn ongeveer 50% koolhydraten, 30% eiwit, 20 % vet. Omdat je alle brandstof in je spieren verbruikt zul je regelmatig brandstof moeten toevoegen. Koolhydraten zijn hier het best voor geschikt. Het makkelijkste is om een groot pan pasta met kip en een licht vette saus te maken en daarbij limonade of thee met suiker te drinken. Hou dit gedurende de 60 uur vol met elke +/- 3 uur een maaltijd. Eiwit is om je spieropbouw te bevorderen en is dus eerder belangrijk als je een actieve en vooral regelmatige sporter bent. Denk hierbij aan 8 of meer uur sport per week....... In jouw uitdaging gaat het om duur, niet om kracht, en dan heb je meer aan koolhydraten. Hoeveel is afhankelijk van hoe snel je roeit + fiets en hoeveel energie het masseren kost. Gelukkig zit op de meeste fietsen en roei apparatuur een caloriemeter. Gebruik deze dan ook. Zorg ervoor dat je alle (100%) van je verbruikte calorieën er weer bij eet (en drinkt) + zo'n 2000 calorien extra. Dan kom je het beste uit.

Wat is je voeding op dit moment dan? Ik denk dat het beter is om veel pasta te eten en een klein beetje vet op te bouwen.

dat is best een lastige vraag en ik heb er geen antwoord op, maar omdat ik wel wat over voeding en eiwitten week wil ik toch een antwoord geven, in de hoop je wat op weg te helpen. Normaliter moet je ongeveer 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eten. Dat zou dus betekenen dat als je 80 kilo weegt je per dag 160 gram eiwit moet eten (zodat je voeding voor ongeveer 30% uit eiwit bestaat). Als je meer kcal tot je gaat nemen, moet je dus ook het aantal grammen ophogen. Als je bijvoorbeeld 4000 kcal per dag gaat eten ipv 2000 - 2500 kcal (richtlijn voor een man) dan zul je ongeveer 300 gram eiwit per dag moeten eten. Ik hoop dat je er iets aan hebt, al is het niet het antwoord op je vraag. Heel veel succes met je wereldrecordpoging! Toegevoegd na 2 minuten: Ik zit nog even na te denken...eiwitten gebruik je voornamelijk ná de inspanning, na het sporten. Zo kunnen je spieren herstellen en 'groeien'. Daarom eten sporters zoveel eiwitten, om hun spieren te voeden. Maar tijdens de activiteit zélf heb je voornamelijk koolhydraten nodig! Volkoren pasta, bananen, isostar, havermout, brinta (evt met eiwitpoeder) etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100