Riem bij fitness

Heel veel mannen bij mijn fitness hebben een grote riem om hun middel. Ik vraag me af: waar dient deze precies voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Antwoorden (3)

stevigheid voor de rug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is niet de reden, die band om je middel is ervoor dat je jezelf niet omhoog duwt. Dus stel je weegt 70 kg en je wilt 100 kg "pushen" dan duw je gewoon aan je eigen lichaam weg, en train je dus niets en als je dan die band om je middel doet zorgt ie er oor dat je op de stoel blijft zitten en het gewicht kunt verplaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je 100 kilo op wilt tillen dan kun je jezelf toch niet wegduwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik mij ook af; ik denk dat jij het over wat anders hebt niksie, want je antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het over die band die aan het stoeltje vastzit van een fitness apparaat. Maar de vraagsteller heeft het over een riem.
Je ziet inderdaad veel mensen die zo een riem om hebben en eigenlijk niet eens weten waarvoor het dient.

Een dergelijke riem wordt vooral gebruikt om de rug te ontlasten. Sporters die met erg zware gewichten trainen gebruiken de bodybuilding riem bijvoorbeeld bij oefeningen zoals de dead-lift. Dit is een oefening waarbij veel spanning op de onderrug komt te staan. Door het gebruik van een bodybuilding riem wordt die spanning op de onderrug minder en voorkom je blessures.
Dat zou dus eigenlijk de enige echte reden moeten zijn.

Maar je ziet ook van die mafkezen in de sportschool die zo een riem om hebben terwijl ze bijvoorbeeld hun triceps trainen. Dan sla je dus echt de plank volledig mis.

Maar je moet er maar eens op letten, veel van die gasten dragen zo een riem om hun vette pens te verbergen. Want dat blijft nog altijd een moeilijke zone voor veel fitnessers. En als je hem lekker strak aansnoert dan lijkt je middel smaller en dus je rug breder :)