Wie heeft het skieen uitgevonden en waarom?

Vragen wij ons af op terugweg van wintersport

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Antwoorden (2)

Duizenden jaren geleden werd het skiën uitgevonden in Noord-Europa en in Azië. Men denkt dat de eerste skiërs hun ski's maakten van de botten van grote dieren, en dat ze deze botten aan de neus van hun schoenen vastmaakten met leren bandjes. Maar in Noorwegen, Finland en Zweden zijn houten ski's gevonden waarvan men denkt dat ze 2500 tot 5000 jaar oud zijn. Deze oude ski's werden voornamelijk gebruikt op een vlakke ondergrond, omdat de bindingen losse bandjes waren die de ski niet aan de schoenen vast kon houden op stijle afdalingen. Skien is ook de hoofdstad van de Noorse provincie Telemark.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oudste ski die ooit gevonden is, ligt in het skimuseum van Oslo. Deze 2600 jaar oude ski werd in veengrond gevonden; daarom is hij goed bewaard gebleven. Het ontwerp is heel slim bedacht: de ski heeft een oplopende voor- en achterkant en in het midden zit een verdikking met daarin een gat. Door dat gat werd een twijg (dat is een klein dun takje) gestoken en zo werd de ski aan de voet vastgemaakt. De afmeting van de ski is best klein: ongeveer 80 cm lang en 30 cm breed. Die ski lijkt wel een beetje op de sneeuwschoenen van nu.

Toegevoegd na 22 minuten:
Na herlezen van de vraag zie ik pas ook 'waarom' staan. Dat is eigenlijk logisch: door de sneeuw in die gebieden konden de mensen zich niet goed voortbewegen. Ze merkten dat glijden wél goed ging, en bedachten toen iets om sneller te kunnen glijden.
Amadea
13 jaar geleden
De oudste overleveringen en de herkomst van het skiën
We moeten heel ver in de jaartelling teruggaan om de herkomst van het skiën op te sporen. Het staat vast dat er al in de steentijd jagers waren, die gebruik maakten van ski‘s. Volgens K. B. Wieklund, de grondlegger van het wetenschappelijk skionderzoek, betekende de sneeuwschoen en de ski voor de arctische volkeren net zo veel als de trein voor onze technische eeuw. Er bestaan verscheidene theorieën over de herkomst van de ski. De twee betangrijkste zullen we hier bespreken.
De eerste theorie beweert, dat de ski een westerse uitvinding is en wijst dan ook op de oudste overleveringen, die grotendeels in Scandinavië gevonden zijn. De tweede stroming is er van overtuigd, dat de ski en zijn voorgangers uit de buurt van het Altaigebergte (Mongolië) komt en zich vandaaruit heeft verspreid naar enerzijds Noord-Europa en Azië en anderzijds Alaska en Noord-Amerika. Deze theorie is voornametijk gestoeld op schriftelijke overleveringen.
De oudste, tot nu toe ontdekte ski werd gevonden in een moeras van het Angermantand bij Hoting in Noord-Zweden. In 1921 werd dit stuk pijnboomhout, dat sterk leek op de rechterhetft van een korte ski, gevonden. De ouderdom werd via onderzoek op stuifmeelkorrels vastgesteld op 4500 jaar. Dit oudste ‘sportartikel‘ wordt bewaard in het skimuseum te Stockholm. In de jaren hierna werden meer van dit soort vondsten gedaan. Zo werd er in Finland, dicht bij de Zweedse grens een ski van ca. 2800 jaar oud gevonden. Uit ca. 2000 v. Chr. stammen een compleet paar ski‘s en een in schepvorm eindigende stok, die in het veen bij Wester botten werden gevonden.
De ski‘s waren 204cm lang en 15 cm breed en gemaakt van vurehout, met een viergaten-binding, zoals dat bij de Siberi&s gebruikelijk is. In de jaren ‘30 werden ook afbeeldingen van ski‘s gevonden. Deze voornamelijk rotstekeningen stonden in het teken van de jachtmagie en bevestigen, dat de Lappen gebruik maakten van de ski bij het jagen, waarna de binnentrekkende Germanen dit gereedschap overnamen.
De oudste en bekendste rotstekening was een gravering in een rotswand op het eiland Rödoy voor de Noorse fjordenkust. De afbeelding van dit zogenaamde ‘skihaasje van Rödoy‘ werd in 1932 ontdekt en de schatting is dat ze uit 2500 jaar v. Chr. stamt, maar dit zou ook 5000 v. Chr. kunnen zijn. Het woord ski is waarschijnlijk ook van Scandinavische origine en afgeleid van het Zweedse ‘skidh‘, wat reep hout betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Bron http://www.langlaufpagina.nl/10000096c8129f319/10000096be0be6319/index.html ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dank je wel! Ik kon mijn toevoeging niet meer kwijt qua toegestane ruimte. Zou dan net een zin moeten verwijderen en die vind je dan niet meer terug in dat lange stuk. Dank je voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets anders dan jouw tekst. Maar in Oostenrijk bijvoorbeeld hebben ze ok weer hun eigen verhaal over de oudste ski's.