Is het gevaarlijker te zwemmen in een zandafgraving dan in een gewoon zwembad?

Er wordt vaak voor gewaarschuwd. Waarom is dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
11.6K

Het beste antwoord

Dat klopt. Een zandafgraving kan zeer diep zijn, dieper dan 20 meter soms en het water koud. Je kan makkelijker kramp krijgen en verdrinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter verduidelijking:

Door de grote diepte kunnen er in de zomer grote temperatuurverschillen voorkomen in het water. De bovenlaag wordt verwarmd door de zon, terwijl de diepere lagen koud blijven. Door stroming kan dat koude water naar boven komen. Zwemmers dienen daar rekening mee te houden, omdat de plotselinge koude kramp kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk en compleet antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, niets aan toe te voegen

Andere antwoorden (2)

Een zandafgraving is in het midden diep en aan de rand ondiep. Bij warm weer wordt het water aan de rand sneller warm, omdat het daar ondiep is.

Warm water is lichter dan koud water. Het warme water aan de rand van de plas verspreidt zich dus over de toplaag van de hele zandafgraving. Daardoor krijg je een stroming van de randen van de afgraving naar het midden.

Aan de randen komt, ter aanvulling van het wegstromende warme water, nieuw koud water langs de bodem omhoog. Dat water wordt verwarmd, waarna ook dat warme water langs het oppervlak naar het midden van de zandafgraving stroomt.

In het midden koelt het warme water af, en zakt het naar beneden.

Zo krijg je een continue stroming.

Ga je zwemmen, dan word je dus naar het midden van de zandafgraving getrokken. Is de stroming nog niet zo heel sterk, dan blijf je daar. Je kunt om hulp schreeuwen en hopen dat er snel genoeg een bootje aankomt om je te redden. Dat moet wel snel gebeuren, want daar in het midden is het water al veel kouder dan aan de warme rand.

Is de stroming sterker, dan word je niet alleen naar het midden getrokken, maar word je, zodra je daar bent, ook omlaag getrokken. Dan moet dat bootje wel heel snel zijn om je nog op te kunnen pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, een natuurkundige ;o) Goede aanvulling trouwens van de stroming. Ik wist niet dat die zo sterk kon zijn dat je naar beneden getrokken kon worden. Ik dacht dat kramp het enige probleem was!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je letterlijk onder water wordt getrokken, weet ik niet. Klinkt onwaarschijnlijk. Je wordt wel een beetje naar beneden getrokken. Dan ga je instinctief extra moeite doen om boven te blijven. Maar in het koude midden kost dat extra warmteverlies. En tegen de stroming inzwemmen lukt ook al niet. Of het lukt wel, maar nog maar net, zodat je langer onderweg bent naar de kant dan je uithoudingsvermogen toelaat.
AWM
14 jaar geleden
-1. Sorry, leuk bedacht, maar het convectieverhaal klopt niet. Het water aan het oppervlak moet kouder worden dan het onderliggende water om een neerwaartse stroming te krijgen. En daar is geen enkele reden voor bij zwemweer. Er kunnen zich wel gevaarlijke stromingen voordoen in zandafgravingen, maar niet om deze reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ontstaat wel een neerwaartse stroming. Het warme water van de randen zal naar het midden stromen - daar is niets tegenin te brengen, toch? Dat betekent dat er iets vanuit het midden naar beneden moet stromen, en dat er aan de rand iets omhoog moet komen om het weggestroomde warme water te vervangen. Het is geen echte convectie zoals in een kookpot. Het is dus niet zo dat water langs het oppervlak van de rand naar het midden stroomt, dan recht naar beneden, en dan langs de bodem terug naar de rand. In plaats daarvan stroomt het water wel langs het oppervlak van de rand naar het midden, maar daarna net onder die oppervlaktelaag terug naar de rand. Hoe dieper je komt, hoe minder de stroming zal zijn. Dus *als* je al naar beneden wordt getrokken, dan niet tot aan de bodem, maar tot 50 tot 100 cm diepte.
Wat denk je van blauwalg!!!!! Vooral hier bij de afgraving te vinden. En mensen gaan gewoon zwemmen. Kun je erg ziek van worden.