Waar moet ik op letten bij de keuze van een aikido school?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het belangrijkste is de Sensei (leraar). Vanuit welke gedachten gang geeft hij/zij les. Is dit vanwege sport of vanwege zelfverdediging? Als je puur voor de sport lessen wilt gaan volgen, dan moet je ook een dojo zoeken die dit ondersteund. Aikido telt vele vormen. De meeste dojo's geven de mogelijkheid om een of meerdere proeflessen mee te draaien. Maak hier gebruik van.

Een ander, hier al genoemd punt, is de hygiëne van de school. Hoe zien de kleedkamers er uit en de douches.

Wat ik zelf ook belangrijk vind is de grootte van de groepen. Ik heb geen zin om een van de dertig op de mat te zijn. Zo is er bijna geen individuele begeleiding mogelijk. Kies voor een dojo met niet al te grote groepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Flauw bedoeld: op de leraar.
Serieus bedoeld: Op de leraar. Je leertraject in een sport als Aikido staat en valt bij de kwaliteit van de leraar. Daarnaast is natuurlijk belangrijk of jij het wilt leren.

Ook binnen Aikido is niet echt een certificering van een school (dit komt omdat we natuurlijk in Nederland geen orgaan hebben dat de werkelijke stijl van Aikido kan beoordelen en daarmee de leraren). Dit geldt eigenlijk voor bijna alle oosterse vecht-/verdediging-sporten.

Ga altijd eerst een keer op proef. Kijk naar de meest basale 'normen en waarden' die de leraar voor geeft. Kun je die accepteren? Hoe gaan de andere leerlingen met elkaar om en hoe reageert de leraar op 'ongeregeldheden'. Voelt de les goed opgebouwd aan? Warmup/conditie, technieken/vorm, cooldown.

Kan de leraar je na afloop een globaal beeld geven van je verwachte ontwikkeling (maw: Je gaat dit en dat leren, daarna dat etc).

Ik vind het bij mijn leerlingen belangrijk dat ze ook ietwat correct in het leven staan tov roken, drinken, hygiëne en eigen gedrag in de maatschappij, maar zal ze hier niet direct op weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een nieuwe, nationale Aikido-organisatie in de maak: Aikido Nederland.

Voorlopig kunt u terecht bij de Judobond Nederland voor betrouwbare informatie over organisaties die Aikido aanbieden.

Van 8 tot en met 12 juli organiseert de Judobond voor de 28e keer een Aikido zomerschool, dit jaar in Stroe. Misschien kunt u daar een kijkje nemen voor meer informatie?