Waarom zijn sporten als bijv. voetbal vooral een mannensport?

Vrouwenvoetbal komt veel minder vaak voor en is ook veel minder populair, maar bij sporten als schaatsen en hockey doen de vrouwen wel volop mee.

Als ik (ik ben een meisje) ga voetballen, word ik ook veel raarder aangekeken dan wanneer ik ga schaatsen. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wie zegt dat eigenlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen bronnen ofzo waar dat instaat, maar je weet zelf ook wel dat bijna iedereen voetbal als een mannensport ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat wel maar ik ken heel veel meisjes die voetbal doen als sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ook niet dat voetbal een mannensport is, maar veel mensen kennelijk toch wel. Ik ken ook een paar meiden die juist niet voetballen omdat het alleen voor jongens zou zijn.

Het beste antwoord

Heel vroeger werden sporten alleen door mannen beoefend. Nog steeds merk je dat vrouwen als minder worden gezien in veel sporten zoals voetballen. Trek het je niet aan en ga lekker voetballen. Alleen daardoor al werk je mee om het te doorbreken. Ik ken veel dames diet voetballen, kickboxen en andere sporten beoefenen die voorheen als mannensport werden gezien. Maar door die vrouwen veranderd het beeld al steeds meer. Misschien komt het ooit nog goed en we mannen en vrouwen echt op elk gebied (niet alleen op sportgebied) gelijkwaardig gaan behandelen ;-). Sport ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +, maar ze vraagt ook naar het verschil tussen sporten als voetbal en schaatsen. Weet je ook hoe dat komt. Misschien omdat die sporten vroeger niet beoefend werden.

Andere antwoorden (5)

Omdat voetbal meer een contactsport is, net zoals rugby of judo. Het is wat agressiever en 'harder'. Daarom doen jongens dat eerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Judo wordt ook veel door vrouwen gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.. Sorry. Maar toch zie je het wel wat meer als een mannensport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom dat dan eigenlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, waarom is het dan meer een mannensport?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is mijn mening. Omdat het er niet vrouwelijk uitziet, dat getrek en badjassen aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hockey ziet er veel vrouwelijker uit, dat zijn jullie toch wel met me eens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker alleen omdat ze rokjes dragen? Dus een sport is een vrouwensport als er vrouwelijke kleding wordt gedragen? Lijkt me niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap Dylaniskaal wel, het is alleen wat lastig uit te leggen.
Voetbal is in de VS juist weer een vrouwensport. Jongens vinden American Football juist echt iets voor echte mannen. Als je raar wordt aangekeken gewoon aangeven dat voelbal voor meisjes idd raar is, maar het gezamelijk delen van de kleedkamers en samen onder de douce weer veel goed maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
what?!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Inkie dat dacht ik ook toen ik dit antwoord las. Om te beginnen kom ik uit Amerika en ook daar is voetbal geen vrouwensport, en meisjesvoetbal is NIET raar en bovendien deel je de kleedkamers en douches niet gezamenlijk en het lijkt me ook niet dat dat iets goedmaakt, als er al iets goed te maken valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens
Omdat er vaak wordt gedacht dat vrouwen bepaalde sporten minder goed kunnen dan mannen, dat is ook wel zo omdat mannen meer spiermassa hebben, maar eigenlijk nog geen reden om iets een mannesport te vinden.
Ook is het zo dat meisjes vaak later aan een sport beginnen omdat ze het op jonge leeftijd nog niet écht leuk vinden. En jongens beginnen vaak wel op jonge leeftijd.

Maar verschil per sport ligt toch vaak aan de soort sport, zoals vechtsporten (hier zijn wel uitzonderingen op).
Maar wat de precies reden is weet denk ik niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de vs is het juist een vrouwensport,niks mis mee !Ik voetbal ook en ben 50+ zelfs,ik trek me niks aan ,als ze raar naar me kijken,hier in europa.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je een beetje afwijkt van de rest wordt je sowieso gek aangekeken.vooral in europa.In Florida doen ze allemaal beetje gek en daar is het normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel jongens vinden het leuk.
meisjes wat minder.
maar er doen wel meisjes mee!!
maar veel meer jongens vinden het leuk dus vinden mensen het een jongens sport.
sommige mensen weten niet eens dat meisjes meedoen!