Hoe conditie opbouwen speciaal voor wadlopen?

Over 3 maanden gaan we wadlopen.
Maar nu heb ik daar een spookverhalen over gehoord.
Dat je na 10 minuten al bekaf bent en dan de tocht nog zo'n anderhalf uur duurt. En dat je benen aan het eind van de dag bedekt met bloed en schrammen zijn. En dat je compleet bedekt bent met modder.
Zo'n faaldag wil ik dus niet hebben.
Heeft er dus iemand ervaring met wadlopen die mij kan vertellen wat het nu echt is en hoe ik conditie ervoor kan opbouwen.
Op een wad ga je niet rennen dus conditie opbouwen door hard te lopen, ik denk niet dat dat gaat werken.
Maar dat je dus door kan en blijft lopen als je tot halverwege je scheenbenen erin weg zakt.
Zijn trouwens deze spookverhalen waar?
Ik ben 15

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
6.7K

Antwoorden (7)

Ik weet niet van wie je die verhalen hebt gehoord, maar mijn ervaring is dat het wel een beetje meevalt..

als je een paar keer in de week een stukje gaat lopen (half uurtje ofzo) dan ben je goed genoeg voorbereid.
Niet je nieuwste kleren aandoen natuurlijk, maar met de modder valt het ook wel redelijk mee hoor.

Het is de bedoeling dat het leuk is, en dat je ervan geniet;)
Dus probeer dat vooral te doen!

Veel plezier alvast!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste stuk van het wadlopen kan door de drab zijn. Dat is wel zwaar.

Daarna loop je weliswaar door het water, maar je loopt wel over stevige bodem.

Of je bekaf bent, hangt natuurlijk af van je conditie. Je kunt dat zelf testen door eens door de duinen te lopen, of over het mulle deel van het strand - of elders door mul zand. Je hoeft niet te rennen - het heet tenslotte wadlopen, en niet wadrennen.

Kijk hoe lang de tocht duurt die jij wilt gaan maken, en maak een wandeling door mul zand van ongeveer dezelfde duur. Gewoon rustig wandelen, wadlopen gaat ook niet snel. Als je zo'n wandeling volhoudt, zul je het wadlopen ook volhouden.

Informeer dus vooraf naar de duur van je wadlooptocht. Houd er ook rekening mee of je na afloop nog een stuk moet lopen - als je van het vasteland naar een eiland loopt, zul je op dat eiland nog naar de haven moeten lopen om met de boot terug te kunnen. Die wandeling komt er dus nog bij. Als je een rondje loopt, en dus terugkeert op de plek waar je bent vertrokken, hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden.

Het verhaal van die schrammen herken ik niet. Goed, het kan eens gebeuren dat je een verborgen steen of een stuk hout raakt - maar dat levert je dan één schram op, ALS dat al gebeurt. Normaal is dat echter niet. Alle keren dat ik heb wadgelopen, kwam ik daar schramvrij van terug.

Is je conditie te zwak, maak dan elke week minimaal één flinke wandeling. Je hebt nog drie maanden de tijd, dus dan ben je mooi op tijd met het opbouwen van je conditie.

Maar een gemiddelde vijftienjarige hoeft zich echt geen zorgen te maken, hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wat *wel* heel belangrijk is: doe schoenen aan die goed aan je voeten blijven zitten. Je zult niet de eerste zijn die op blote voeten verder moet omdat je een keer diep in de modder wegzakt, je been uit de modder trekt, maar dan zonder schoen...
Cryofiel
13 jaar geleden
voor het wadlopen hoef ke niets speciaals te doen.
er is een site over:

Do's & Don'ts
Wadlopen is hartstikke leuk zolang je je aan onderstaande regels houdt:

1. Ga nooit op eigen gelegenheid het Wad op!

2. Alcohol en wadlopen gaan slecht samen!

3. Houd je altijd strikt aan de aanwijzingen van de gidsen!

4. Pak waardevolle spullen als horloges, portemonnees en camera's waterdicht in!

5. Laat geen afval in de natuur achter!

6. Deelnemers moeten een minimale lengte hebben van 1 m. 40!

7. Zorg voor warme en winddichte boven-kleding!

8. Neem iets te eten en te drinken mee!

9. Smeer je gezicht en armen op zonnige dagen in met water-bestendige zonnebrandcrème!

10. Honden kunnen niet mee het Wad op!

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk even hier voor verdere info:
http://www.wadlopen-pieterburen.nl/

Toegevoegd na 2 uur:
bereid je voor!

Wat is wadlopen?

Je hebt er vast wel eens iemand over gehoord: wadlopen. Maar wat is dat nu precies? En hoe is het mogelijk dat je over de Waddenzee kunt lopen?

Het wadlopen wordt ons aangeboden door niemand minder dan…de natuur! Doordat de maan een aantrekkingskracht heeft op de aarde, wordt het op onze planeet iedere dag tweemaal eb en vloed. Met eb is er weinig water, dus hebben we te maken met een laagwaterstand en met vloed is dit omgekeerd (dus hoogwater).

Nu vind het wadlopen plaats in het tijdsbestek van een lage waterstand. Iedere dag zijn de de laagwatertijden weer wisselend. Het kan dus best zijn dat het wadlopen de ene dag om 6:00 ‘s ochtends plaatsvind en de week later om 17:00 in de middag!

De natuur heeft het dus voor het zeggen op het Wad, daarom is wadlopen bijzonder en spannend. Wadlopen is niet geheel risicoloos, daarom mag je nooit zonder begeleiding een wadlooptocht maken.

Wadlopen is een prachtige, milieuvriendelijke sport, waaraan iedereen met een goede gezondheid kan deelnemen. Onderweg passeer je kwelders, slikvelden, zandbanken en (diepe!) geulen. Je zakt soms tot je knieeën in het slik en af en toe moet je door een geul waden en komt het water tot je middel. Het is daarom niet mogelijk kleine kinderen (< 1,4 m.) en honden mee te nemen op een wadlooptocht.

Voor een oversteek naar een eiland dien je erg sportief te zijn! Op deze tochten kunnen geen kinderen mee of mensen met een matige conditie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bereid je voor! Wat is wadlopen? Je hebt er vast wel eens iemand over gehoord: wadlopen. Maar wat is dat nu precies? En hoe is het mogelijk dat je over de Waddenzee kunt lopen? Het wadlopen wordt ons aangeboden door niemand minder dan...de natuur! Doordat de maan een aantrekkingskracht heeft op de aarde, wordt het op onze planeet iedere dag tweemaal eb en vloed. Met eb is er weinig water, dus hebben we te maken met een laagwaterstand en met vloed is dit omgekeerd (dus hoogwater). Nu vind het wadlopen plaats in het tijdsbestek van een lage waterstand. Iedere dag zijn de de laagwatertijden weer wisselend. Het kan dus best zijn dat het wadlopen de ene dag om 6:00 's ochtends plaatsvind en de week later om 17:00 in de middag! De natuur heeft het dus voor het zeggen op het Wad, daarom is wadlopen bijzonder en spannend. Wadlopen is niet geheel risicoloos, daarom mag je nooit zonder begeleiding een wadlooptocht maken. Wadlopen is een prachtige, milieuvriendelijke sport, waaraan iedereen met een goede gezondheid kan deelnemen. Onderweg passeer je kwelders, slikvelden, zandbanken en (diepe!) geulen. Je zakt soms tot je knieeën in het slik en af en toe moet je door een geul waden en komt het water tot je middel. Het is daarom niet mogelijk kleine kinderen (< 1,4 m.) en honden mee te nemen op een wadlooptocht. Voor een oversteek naar een eiland dien je erg sportief te zijn! Op deze tochten kunnen geen kinderen mee of mensen met een matige conditie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Geen spookverhalen. Waar. Hartstikke zwaar. Op een groot gedeelte zak je bij elke stap weg. En maar sjorren an dat been. Je MOET door. En er is een tijdslimiet vanwege eb en vloed. Kapot kwam ik aan; helemaal kapot.
Goed sluitend schoeisel. En conditietraining. Veel lopen, zwemmen, sportschool, fietsen. Uithoudingsvermogen trainen. Anders NIET aan beginnen!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.google.nl/images?q=wadlopen&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&oe=UTF-8&rlz=1I7SNYK_nl&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=dEhyTYaaLcuFhQeAyIRS&ved=0CFUQsAQ&biw=952&bih=487

Foto's....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Op die foto's zie je toch juist dat iedereen het kan? Zó zwaar kan het dan toch niet zijn? Goed, na afloop ben je lekker moe - maar da's geen wonder als je een paar uur flink hebt gelopen in de buitenlucht. Ik vind dat er nogal een verschil is tussen "gewoon lekker moe" en "helemaal kapot". Maar misschien ligt het inderdaad aan de conditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut. Ik was te weinig voorbereid. Dacht: maar dàt kan ik wel...
vandaar mijn reactie. Bereid je goed voor.
Toch waren er twee collega's die nog meer uitgeput waren dan ik. Ondersteund door anderen. Iets ouder, Misschien dat dat het was. Maar toch Cryofiel, je moet het niet onderschatten. Jij bent mischien een bikkel met een topconditie? Elk jaar moeten er weer groepjes worden gered omdat ze het binnen de tijd niet haalden. Ik doe het nóóit meer :)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cryo: hoe oud/jong was je met de wadloop?
Cryofiel
13 jaar geleden
Eerste keer 26 (geloof ik), laatste keer 33. Daarnaast roeide ik ook toen al. Weliswaar nog geen wedstrijden, maar ook recreatieroeiers hebben een bovengemiddelde conditie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens gingen er ook mensen mee van 55 tot 60. Die waren ook "lekker moe", en zeker niet uitgeput. Maar goed, dat waren ook roeiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, sporters. Die hebben echt conditie. Ik sportte toen niet, vandaar.
Het hangt er wat mij betreft ook erg vanaf welke tocht je gaat doen, sommige zijn lang en daardoor wordt het wat krapper met eb en vloed, de kortere tochten zijn zeker goed te doen. Ik moet wel zeggen dat toen ik ze deed had ik een redelijke goede conditie omdat ik vaak aan sport deed. Een vriendin die minder gewoog EN echt wat kilo's teveel had vond vooral het stuk door de modder loodzwaar maar daarna is het gewoon over het strand lopen wat mij betreft.

Koop een paar van die goedkope basketbalschoenen die tot je enkels zitten, zijn dun en licht en die trek je makkelijk uit de blubber terwijl ze aan je voeten blijven zitten.

Nadeel van een " heen en weer" tocht is dat je 2x door de bagger moet, doe je een oversteek heb je dat meestal niet want op de eilanden heb ik nog nooit van die zuigende massa gehad (of veel minder erg).

Doe in die schoenen ook fatsoenlijke sokken aan, evt schrammen komen van schelpen maar als je normaal loopt en je schoenen blijven aan valt het erg mee

veel plezier

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja, bij ons zat de modder kniehoog (wij waren al wat bezadigd) er waren studentengroepen die een moddergevecht hielden of elkaar omduwden, die waren van top tot teen zwart (en als je bedenkt hoe warm het over 3 maanden is en dat je je met een tuinslang van de ergste modder moet ontdoen........)
13 jaar geleden
Ga vast wat lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga wadlopen: doen! Het eerste gedeelte denk je: waar ben ik aan begonnen, omdat je dan door dikke blubber moet, maar al gauw wordt de ondergrond harder en kun je goed doorstappen. Bloed en schrammen heb ik nog nooit opgelopen tijdens wadlopen, ik zou ook niet weten waar je je benen aan open zou moeten halen op die vlakte. Compleet bedekt met modder ben je alleen als iemand anders het leuk vindt jou ondersteboven te duwen zodat je languit in de modder valt. Hoger dan mijn knieen is bij mij de blubber nog nooit gekomen, die je er trouwens met water zo weer afwast. Bij het doorwaden van slenken (onder toezicht van een gids), kan het zijn dat je tot je middel in het water verdwijnt (in het water dus,geen blubber en de bodem is vast) maar dat zijn doorsteken en die duren nooit erg lang. Het eerste en laatste deel van de tocht zijn het zwaarst, omdat je dan door de blubber loopt, die erg "zuigt", te vergelijken met lopen door diepe sneeuw. Als je een normale conditie hebt en een flinke wandeling zonder moeite volbrengt kun je uitstekend wadlopen. Spookverhalen: allemaal onzin! Je gaat onder begeleiding van professionele gidsen, die de te lopen tocht precies weten en weten waar je slenken door moet waden, de tijden van eb- en vloed, de weersverwachting, de noodprocedure mocht er iets mis gaan. Zij worden ondersteund door mensen op de vaste wal die precies weten welke gidsen waar en met hoeveel mensen aan het lopen zijn. Ze zijn echt niet zo gek om met een grote groep mensen het wad op te gaan als er b.v. erg slecht weer (onweer, storm) op komst is. Natuurlijk hangt het er ook nog van af welke tocht je loopt: loop je een "zwerftocht" ( vanaf het vaste land naar een bepaald punt en weer terug) of maak je echt een oversteek (vanaf het vaste land naar Ameland of Schiermonnikoog). Die naar de eilanden zijn langer, dus zwaarder, maar naar mijn mening wel de leukste. Erg bijzonder om voet aan wal te zetten op Ameland, zonder de veerboot te hebben genomen. Oversteken door de duinen naar het strand en daar in de branding de blubber van je benen wassen. Op een boerenkar achter een tractor over het strand naar Nes. Ik heb meerdere tochten gelopen en slechts 1x meegemaakt dat iemand niet mee kon komen met de groep. Eén van de gidsen is met haar terug gegaan, omdat je wel door moet kunnen lopen (de vloed wacht op niemand). Fototoestel en verrekijker mee ! Veel plezier !

Toegevoegd na 6 minuten:
Wellicht al bekend, maar ter extra info: zie bron