mijn vraag is;ik heb iets laten maken na herhaaldelijk vragen om de rekening heb tot op heden geen rekening gekregen dit is nu twee jaar geleden.

moet ik nu als ik een rekening krijg nog betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (4)

Ik zou er niet weer opnieuw naar vragen, maar als je alsnog na 2 jaar de rekening gepresenteerd krijgt weet je ook dat die nog niet is voldaan en zal je w.s. toch gewoon moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, betalen moet je nog wel, maar waarschijnlijk zijn ze je vergeten. Je bent echter niet verplicht om maar steeds naar die rekening te vragen. Jij hebt je plicht gedaan, dus wacht rustig af en als je ooit nog wat hoort betaal je gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk is hier sprake van consumentenkoop (zonder contract) en hierbij heb je zeker te maken met een verjaringstermijn.

Verjaring bij consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren. Na twee jaar kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart na 20 jaar, tenzij de wet anders bepaalt. Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaar de wettelijke verplichting vervalt om een rekening te betalen. De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er even van uit dat jij als particulier de koop hebt afgesloten en niet als bedrijf.
Dan geldt volgens de vermelde bron (en het Burgerlijk Wetboek) het volgende:
"" Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen"" .