Klopt het dat cardio helpt bij afvallen?

Ik was op internet fitness filmpjes aan het kijken. En toen stonden bij de reacties dingen als 'Deze oefeningen alleen doen helpt niet bij afvallen en toning, daarvoor moet je cardio doen op step-dingen/loopband/fiets.' Klopt dit? (natuurlijk in combinatie met een dieet..)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, door te fietsen/loopband/etc verbrand je kalorieen en val je dus af

Alles waarmee je energie verbruikt, helpt bij het afvallen. Cardio dus ook, maar ook gewoon wandelen, stofzuigen, n*ken, etc.

Wat is cardio? Cardio, kort voor 'cardiovasculaire training', is een Aërobe training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Met aerobe wordt hier aangegeven dat het gaat om een training met lage tot matige intensiteit, het verschil met anaërobe is dat bij anaërobe juist een hoge intensiteit wordt gebruikt. De cardio training wordt dus hoofdzakelijk gebruikt voor het verlagen van het vetpercentage, en deels voor het verbeteren van de conditie. Hoe werkt cardio? Door het constant bewegen op matige intensiteit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, dit proces zorgt er weer voor dat het enzym LPL wordt aangemaakt. Het enzym LPL speelt een belangrijke rol in dit proces. het breekt vetten af tot vetzuren. Deze vetzuren worden in het bloed gebracht en worden naar de spierweefsels getransporteerd. In de spierweefsels worden de vetzuren opgenomen door de cellen, en afgebroken om energie vrij te maken. Het regelmatig doen van cardio vergroot de hoeveelheid LPL die het lichaam aanmaakt, waardoor het vermogen van het lichaam om vet af te breken eveneens verhoogt. Nadelen van cardio? Gezondheidshalve zijn er nauwelijks nadelen te vinden aan cardio. Behalve eventuele blessures doe je op kan lopen door de vorm van cardio, bijvoorbeeld valpartijen bij fietsen, hardlopen, of skeeleren, of slechte schoeisel of ondergrond bij het joggen, moet je eigenlijk met één ding rekening houden. Teveel aërobe training kan leiden tot spierafbraak, het verlies van spiermassa en kracht. De reden hiervoor is dat proteïnen in de spieren afgebroken kunnen worden om energie vrij te maken. De grootste schuldige hiervoor is niet zozeer het doen van teveel aërobe training, maar eerder het gebruik van een slecht voedingsschema. Zorg er in ieder geval voor dat je vóór de cardio genoeg eiwitten in je lichaam hebt zitten. Voor het hele stuk, zie mijn bron!

Door enkel fitness (oefeningen met gewichten) val je niet zo veel af. De combinatie fitness en cardio is het beste. Ik kreeg de raad (van mijn instructeur) om te beginnen met 1 ding cardio om je spieren op te warmen en los te maken, daarna alle fitness oefeningen zodat je spieren veel van hun energie gebruiken en daarna alle cardio oefeningen. Doordat je spieren veel van hun energie gebruikt hebben tijdens de fitness zal je reserves gaan gebruiken, dus vet verbranden. Dit is volgens de laatste berichten het meest efficiënte manier van fitness/cardio. Maar ik zal je het advies willen geven dit samen met een instructeur op een sportschool te doen.

Absoluut. Het is de combinatie van kracht en cardio. 30 minuten per dag op een sportclub 3 x per week met deze combinatie en echt, je merkt het aan je centimeters en aan je gewicht. Eigen ervaring!

hoi, Het beste kan je langer trainen op een hartslag van plus minus 130 per minuut. De inspanning die je dan levert is genoeg om de vetverbranding op gang te brengen. Met een hartslag van 130 p.m. kan je de training ook langer vol houden wat essentieel is bij het vet verbranden want na ongeveer 20 minuten begin je pas met daadwerkelijke vetverbranding. De eerste 20 minuten gebruik je namelijk hoofdzakelijk de energie die al in de bloedbaan zit. Met Vriendelijke Groet, RF

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100