Klopt het dat cardio helpt bij afvallen?

Ik was op internet fitness filmpjes aan het kijken. En toen stonden bij de reacties dingen als 'Deze oefeningen alleen doen helpt niet bij afvallen en toning, daarvoor moet je cardio doen op step-dingen/loopband/fiets.' Klopt dit? (natuurlijk in combinatie met een dieet..)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een domme vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@avdk dan vind je dat toch lekker?

Antwoorden (6)

Ja, door te fietsen/loopband/etc verbrand je kalorieen en val je dus af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat je dit een domme vraag vond?
Alles waarmee je energie verbruikt, helpt bij het afvallen. Cardio dus ook, maar ook gewoon wandelen, stofzuigen, n*ken, etc.
bamibal
13 jaar geleden
Wat is cardio?

Cardio, kort voor 'cardiovasculaire training', is een Aërobe training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Met aerobe wordt hier aangegeven dat het gaat om een training met lage tot matige intensiteit, het verschil met anaërobe is dat bij anaërobe juist een hoge intensiteit wordt gebruikt. De cardio training wordt dus hoofdzakelijk gebruikt voor het verlagen van het vetpercentage, en deels voor het verbeteren van de conditie.

Hoe werkt cardio?

Door het constant bewegen op matige intensiteit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, dit proces zorgt er weer voor dat het enzym LPL wordt aangemaakt. Het enzym LPL speelt een belangrijke rol in dit proces. het breekt vetten af tot vetzuren. Deze vetzuren worden in het bloed gebracht en worden naar de spierweefsels getransporteerd. In de spierweefsels worden de vetzuren opgenomen door de cellen, en afgebroken om energie vrij te maken. Het regelmatig doen van cardio vergroot de hoeveelheid LPL die het lichaam aanmaakt, waardoor het vermogen van het lichaam om vet af te breken eveneens verhoogt.

Nadelen van cardio?

Gezondheidshalve zijn er nauwelijks nadelen te vinden aan cardio. Behalve eventuele blessures doe je op kan lopen door de vorm van cardio, bijvoorbeeld valpartijen bij fietsen, hardlopen, of skeeleren, of slechte schoeisel of ondergrond bij het joggen, moet je eigenlijk met één ding rekening houden. Teveel aërobe training kan leiden tot spierafbraak, het verlies van spiermassa en kracht. De reden hiervoor is dat proteïnen in de spieren afgebroken kunnen worden om energie vrij te maken. De grootste schuldige hiervoor is niet zozeer het doen van teveel aërobe training, maar eerder het gebruik van een slecht voedingsschema. Zorg er in ieder geval voor dat je vóór de cardio genoeg eiwitten in je lichaam hebt zitten.

Voor het hele stuk, zie mijn bron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door enkel fitness (oefeningen met gewichten) val je niet zo veel af. De combinatie fitness en cardio is het beste.
Ik kreeg de raad (van mijn instructeur) om te beginnen met 1 ding cardio om je spieren op te warmen en los te maken, daarna alle fitness oefeningen zodat je spieren veel van hun energie gebruiken en daarna alle cardio oefeningen. Doordat je spieren veel van hun energie gebruikt hebben tijdens de fitness zal je reserves gaan gebruiken, dus vet verbranden.
Dit is volgens de laatste berichten het meest efficiënte manier van fitness/cardio.

Maar ik zal je het advies willen geven dit samen met een instructeur op een sportschool te doen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze persoonlijke reactie, maar wat wordt bedoeld met '1 ding cardio en daarna alle fitness oefeningen'? Bedoel je dus eerst warmrennen en dan gewichtjes enzo? Dat heb ik namelijk eerder gehoord!
Aponi
13 jaar geleden
Ja beginnen met ongeveer 10/15 min cardio (dus conditie) bv. fietsen, loopband, crosstrainer. Daarna alle krachttraining (dus met gewichten, toestellen) en daarna nog ongeveer een half uur cardio (conditie). Het voordeel van een sportschool is dat een instructeur je een goed schema kan geven dat langzaam wordt opgebouwd. En dit schema kan aanpassen aan jouw wensen. Dus wat jij wilt bereiken met training.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt! Wat een waardevol antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me hier volledig bij aan. Je lichaam gebruikt als eerste energie bron je glucose in je bloed (suiker), dit is de makkelijkste bron van energie. Die kan je dus beter aanwenden om krachttraining met gewichten te doen. Tegen dat je je krachttraining gedaan hebt zijn je suikers zo goed als op, dan ga je cardiotraining doen (hometrainer, crosstrainer enz...) en zal je voornamelijk vet verbranden. Als je eerst je cardio doet dan ga je eigenlijk het eerste kwartier/half uur je voor niks in het zweet werken want pas dan schakel je over op vetverbranding. En wanneer je dus eerst je krachttraining doet dan is je cardio vanaf de eerste moment efficient. De opwarming mag wel maximum 10minuten duren. Genoeg dat je hart in een iets hoger tempo komt.
Absoluut. Het is de combinatie van kracht en cardio.
30 minuten per dag op een sportclub 3 x per week met deze combinatie en echt, je merkt het aan je centimeters en aan je gewicht. Eigen ervaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi,

Het beste kan je langer trainen op een hartslag van plus minus 130 per minuut.
De inspanning die je dan levert is genoeg om de vetverbranding op gang te brengen.
Met een hartslag van 130 p.m. kan je de training ook langer vol houden wat essentieel is bij het vet verbranden want na ongeveer 20 minuten begin je pas met daadwerkelijke vetverbranding. De eerste 20 minuten gebruik je namelijk hoofdzakelijk de energie die al in de bloedbaan zit.

Met Vriendelijke Groet,
RF