Wat zijn de voordelen van roeien?

Roeien is natuurlijk wel gezond, maar welke spieren train je er bijvoorbeeld mee. En kan het ook je rug verpesten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
3.1K

Het beste antwoord

Met roeien train je vooral je hart-long-conditie. Dat betekent dat je een groot uithoudingsvermogen krijgt.

Kijk je naar de spieren, dan train je vooral de spieren van de benen (de beentrap), de rug (de zogenaamde rugopzwaai aan het einde van de beentrap) en de armen. De beenspieren train je het meest; de armen doen relatief niet zo heel veel, maar ze gebruikt ze natuurlijk wel.

Ook de rug levert niet zo gek veel kracht. Omdat de meeste mensen (niet-sporters) helemaal NIETS met hun rugspieren doen, is roeien al snel heel goed, al is het maar omdat je dan tenminste iets met je rug doet.

Ook je buikspieren worden getraind. Net als bij de rug, merk je ook dat voornamelijk als je normaal gesproken helemaal niets met die buikspieren doet; je zet er geen aandrijvingskracht mee tijdens het roeien.

Buik- en rugspieren zet je wel in om je lichaam stabiel te houden. Daar heb je je hele leven plezier van: het bevordert je stabiliteit, en het ontlast je ruggenwervels en andere gewrichten doordat je bovenlichaam nu niet meer zo op die wervels drukt, maar door de spieren rechtop wordt gehouden.

Je kunt je rug verpesten met roeien als je het verkeerd doet. Dat geldt ook voor je schouders, armen, vingers enzovoort. Daarom zorgt elke roeivereniging ervoor dat beginners goed worden begeleid. Zolang je de beweging maar netjes uitvoert, is het risico op blessures bij roeien veel kleiner dan bij andere sporten.

Roeien is ook zo blessurevrij doordat er geen schokbelastingen zijn. Bij hardlopen geeft elke pas een behoorlijke schok die door je hele lichaam trekt. Bij het roeien kun je nog zo hard trappen, de beweging is continu en geleidelijk, zonder schokken.

Verdere voordelen van roeien zijn dat je het op elk niveau kunt doen: van picknickmandje in de boot, stukkie peddelen, en wat kletsen met gebakje met koffie; via redelijk actief roeien; tot roeien op olympisch niveau.

Er zijn veel prachtige toertochten, er zijn wedstrijden voor alle niveaus.

Je kunt het individueel doen (eenpersoonsbootje), als team (met z'n allen in een grotere boot), of als groep (samen oproeien, elk in een eenpersoonsbootje).

Houd er wel rekening mee dat de roeibeweging erg ingewikkeld is. Men zegt wel eens: roeien is een denksport. Het duurt lang voordat je die beweging helemaal automatisch uitvoert.

Lukt dat eenmaal, dan heb je een prachtsport te pakken, die je tot na je 80ste kunt blijven doen!

(Bron: Ik roei al jaren, bij meerdere verenigingen.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is zo'n roei-apparaat ook goed? Bijvoorbeeld voor je buikspieren?
Cryofiel
13 jaar geleden
Een roeiapparaat is ook goed - hoewel je net wat meer belasting krijgt dan in een boot. Dat komt doordat een roeiapparaat stilstaat, terwijl een boot naar voren en naar achteren kan bewegen in het water. Belangrijker dan dat vind ik dat een roeiapparaat saaaaai is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan ik me wel voorstellen, als je zelf al jaren (echt) roeit is zo'n apparaat natuurlijk niks. Maar ik probeer mezelf regelmatig naar de sportschool te slepen omdat ik slanker wil worden en ik dacht: misschien moet ik eens gaan roeien daar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat kun je zeker proberen. Zorg dan wel dat je instructeur je goed vertelt waar je op moet letten op zo'n roeiapparaat. En laat hem/haar ook daarna regelmatig naar je kijken: de beweging is erg complex, en voor je het weet ben je ofwel bepaalde gewrichten aan het overbelasten, ofwel ben je weliswaar flink heen en weer aan het raggen, maar dan op zo'n manier dat het niet effectief is. Misschien wil je klasgenote je wel een keer laten zien hoe het moet - op de roeivereniging staan ook roeiapparaten. Het belangrijkste is echter: zorg dat je het LEUK vindt. Als je jezelf naar de sportschool moet slepen omdat je vindt dat je dat moet, maar je hebt er niet echt zin in, dan houd je dat meestal niet lang vol. Voor je het weet sla je dan een keertje over, en dan nog een keertje, enzovoort. Je kunt beter iets gaan doen dat je wel leuk vindt. Of dat nu roeien in een echte boot is, of een heel andere sport, dat maakt niet uit. Als je het maar leuk vindt. Als je het leuk vindt, dan WIL je namelijk graag sporten. Dan is het geen probleem om het vol te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn probleem is, is dat ik sporten helemaal niet leuk vind.
Het is echt een opgave om het vol te houden. Ik doe het omdat het goed voor je is.
Maar ik ga het roeiapparaat toch maar eens uitproberen, bedankt voor je tips, Cryofiel!
Cryofiel
13 jaar geleden
Succes! Enneh - weet je zeker dat je geen enkele sport leuk vindt? Ik dacht ook altijd dat ik sporten niet leuk vond. Tot ik ontdekte dat ik niet van balsporten houd, en niet van binnensporten houd. Daarom doe ik nu een buitensport zonder ballen - voor mij is dat perfect. Goede kans dat er ook voor jou een passende sport bestaat - je hoeft "alleen maar even" (ahum) te ontdekken welke dingen jou zo tegenstaan aan de sporten die je kent, en dan een sport te zoeken zonder die dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wordt toch moeilijk denk ik. Ik hou ook niet van balsporten of teamsporten. Daarom zat ik steeds maar op de fiets in de sportschool, in een uurtje 15 km wegtrappen met m'n mp3 op. Maar dat doe ik dan ook weer te weinig.
Ik heb net even gekeken op de website van de roeivereniging in mijn woonplaats, in april hebben ze opendag. Misschien moet ik daar eens gaan kijken!
Cryofiel
13 jaar geleden
Die open dag lijkt me een heel goed idee! Zoals ik hierboven al beschreef, kun je roeien zowel als teamsport zien, als als individuele sport. Houd er wel rekening mee dat roeien een heel technische sport is. Je moet flink oefenen op de techniek, die is niet zo eenvoudig als het eruitziet. Men zegt wel eens: roeien is een denksport. Het duurt dus even voordat je zelfstandig (buiten de instructie om) het water op kunt. Maar dat is niet erg - ook de instructieperiode is erg leuk, en je leert er mensen kennen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ziet er inderdaad makkelijk uit. Maar het lijkt me dan ook wel weer leuk als je het eenmaal onder de knie hebt. En nieuwe mensen leren kennen is misschien ook wel leuk, zoveel ken ik er hier niet.
Bedankt voor je advies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 dankje

Andere antwoorden (2)

Een groot voordeel van roeien is dat je niet hoeft te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik doe het vooral omdat het gezond is. En ik spieren wil trainen. En omdat ik ongelooflijk jaloers ben op een klasgenote die een heel strak lichaam van het roeien heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha..... een groot voordeel van roeien is dat je niet hoeft te lopen.....
Cryofiel
13 jaar geleden
Nog een voordeel is dat je nooit onverwacht kunt worden ingehaald. Roeien is: Volle kracht achteruit!
je kan er inderdaad je rug ten zeerste mee verpesten als je het op een verkeerde of geforceerde manier doet .
je traint er vooral inderdaad je rug mee