Tips voor een puzzel te maken

Ik ben voor het moment een puzzel aan het maken, zo-een met stukjes die je aan elkaar moet leggen... en ik moet nu een heel groot vlak van allemaal hetzelfde kleur opvullen. Dit gaat zeer traag, en is nogal vervelend. Iemand tips om makkelijker de vlakken te maken?
Ik kijk al naar de vorm van de puzzelstukjes, maar daar ben ik zeer weinig mee...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
27.7K

Het beste antwoord

Toch is dat de enige manier ; en dan heb je nog geluk als de stukjes een paar verschillende vormen hebben in plaats van allemaal dezelfde.
Gewoon op kleur sorteren en stukje voor stukje voor stukje blijven proberen. Soms is het de derde, of de vierde, soms is het de tachtigste (of net dat ene stukje dat op de grond was gevallen). En het allerergste : soms is er een stukje weg.

Zelf puzzel ik graag, en ik moet eerlijk zeggen je hebt puzzels en puzzels. Hou je niet van hele grote egale kleurvlakken, dan zijn er gewoon puzzels die je niet moet willen maken. Dan kun je beter puzzels uitzoeken die over het he vlak bedrukt zijn cartoonpuzzels zijn daar een goed voorbeeld van. En je gaat natuurlijk dan niet proberen de Mona Lisa in elkaar te krijgen, of een klein kasteeltje met een heeeeele grote lucht erboven en een groot meer er achter (Waar ik laatst bijna twee weken stukje voor stukje mee bezig ben geweest, terwijl een puzzel van duizend stukjes in twee, drie avonden moet kunnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt het beste sorteren.
Probeer de vier hoeken te zoeken en dan de puzzelstukjes met een rechte rand. Dan kan je alvast het contour van de puzzel leggen. Als je het plaatje voor je hebt probeer je de overige puzzelstukjes zoveel mogelijk op kleur te rangschikken. Maak groepjes. Vervolgens proberen wat bij elkaar past en proberen of het in elkaar past. Eventueel kan je in de kleur-groepjes nog onderscheid maken tussen puzzelstukjes met uitsteeksels of met 'inhammetjes'.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft ze dat punt al gehad ;)
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ooooow? Was me niet duidelijk!
Doorzetten, ik leg meestal zoveel mogelijk van 1 kleur bij elkaar, en dan ook nog op vorm als het mogelijk is. bv:
2 uitstulpingen tegenover elkaar kunnen aan de brede of korte kant zitten, dus die splits ik, verder ook de stukjes met 1,3 of 4 uitstulpingen bij elkaar.
En die met 2 uitstulpingen waarvan 1 aan de lange en 1 aan de korte kant zit.
Soms heb je alleen stukjes met de uitstulpingen tegenover elkaar, dan wordt het lastiger
succes
anneliez
13 jaar geleden
Als de stukjes echt allemaal dezelfde kleur hebben zit er niets anders op dan naar de vorm te kijken. Je kunt de stukjes ook op de verschillende vormen sorteren.
De beste oplossing is misschien nog wel om spontaan een aantal mensen op de koffie te hebben waarbij je, nonchalant als je bent, de puzzel pontificaal op de koffietafel hebt liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tip is misschien een beetje vreemd en vaag, maar hij werkt wel bij mij. Als je de vormen en kleuren al een beetje gerangschikt hebt, kun je vanaf dat punt het beste op je gevoel afgaan. Je moet je lekker rustig voelen, bijvoorbeeld met lekkere muziek of ondertussen kletsen met iemand. Je komt dan in een soort van 'flow' en mijn ervaring is dat je dan vaak vanzelf, zonder na te denken of op de kleur of vorm let, het juiste stukje eruit pikt. Vraag me niet hoe dit kan, ik vind het zelf ook allemaal een beetje vaag, maar het gekke is: het werkt wel (tenminste bij mij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt soms leg je achter elkaar de goeie stukjes er in, terwijl het nauwelijks te zien is. Toch vermoedelijk de vorm en minimale kleurverschillen. Dat wéét je gewoon op het moment dat je het pakt, dat dát het goeie stukje is.
Misschien nog een toevoeging, neem af en toe een pauze, zodat je nieuwe energie opdoet, en ineens zie je dat je het stukje puzzel op de juiste plaats kan leggen....