Klopt het dat op het mbo sporten verplicht is? Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
12.6K
Kimath
13 jaar geleden
Ik deed MBO laboratoriumtechniek, hoefde daar nooit te sporten.

Antwoorden (4)

Geen verplichte sportlessen in het mbo
Het mbo heeft geen verplichte wekelijkse sportlessen. In andere onderwijssectoren is dit wel het geval. Sinds de invoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) in 1996, zijn bewegen en sport namelijk niet meer verankerd in het curriculum van middelbaar beroepsopleidingen. Het platform Bewegen en Sport mbo, onderdeel van MBO Diensten, vindt dat bewegen en sport een integraal onderdeel moeten zijn van mbo-opleidingen.
fremar
13 jaar geleden
Het heeft er deels mee te maken welke MBO opleiding je gaat volgen. Ik heb bv SPW gedaan, daar hoorde het onderdeel 'sport en spel' bij. Je was toen als student verplicht om te sporten 2 uur per week.
Echter in de andere MBO opleidingen heb ik het nooit meegemaakt. Vaak wordt er wel een of twee uur gym aangeboden per week op scholen, echter is het geen verplicht vak of onderdeel van de opleiding. Mits je dus iets leert waarin sport of gym in voor gaat komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ligt aan welke opleiding je doet. Ik doe op het moment pedagogisch werk en de sport die je krijgt is in de vorm van hoe je gymlesjes kunt aanbieden aan kinderen. Bij opleidingen in de economische sector kan ik me niet voorstellen dat gym nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ligt het ook aan de opleiding die je doet. Als je een opleiding doet waar je wel een beetje met sport te maken hebt dan is het verplicht anders niet.