Wat is een goede vechtsport voor jongen met weinig zelfvertrouwen

ik zoek voor onze zoon van 10 een vechtsport waarbij hij meer zelfvertrouwen krijgt.
Kickboxen ,judo spreken hem totaal niet aan vanwege de moeilijke technieken voor hem ,en aikido ook niet want dat is alleen verdedigen.
Ik zoek dus iets waarbij hij léért te incasseren ,maar ook wanneer en hoe hij moet terug te vechten .

Zelf kwam worstelen in mij op , ook vanwege zijn lichaamsbouw.
Weet iemand een goede sport , die niet alleen maar competitie-gericht is ?

Of heeft iemand hier meer informatie over??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
13K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me ook (als ervaringsdeskundige met zowel vechtsporten als weinig zelfvertrouwen) af wat weinig zelfvertrouwen met vechtsport te maken heeft. Je lost het er echt niet mee op.

Antwoorden (11)

ik zou zeggen judo,dat is vaak een sport die aan verlegen onzekere kinderen wordt aangeboden,als advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je van schermen? Geen echte vechtsport, maar wel gericht op beheersing, aanval, vedediging, inschatten van situaties.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of

http://www.jingwukids.com/?gclid=CNzZi4f4u6UCFU0w3godbC2DDA

speciaal van 6-15 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist je kunnen verdedigen zal je veel zelfvertrouwen door krijgen. Dan hoef je namelijk niet te vechten om je mannetje te staan, dan weet je dat je niet aangevallen kunt worden.

Het eerste waar ik aan dacht is toch wel Aikido. Ook omdat je daarbij niet met fysieke kracht werkt, maar met de verschijnselen van de natuur en het lichaam.
De kracht van de tegenstander wordt dan tegen hemzelf gebruikt.

Technieken leer je beetje bij beetje. Hij begint bij het begin natuurlijk.

Een andere vechtsport is WuShu, de chinese vechtsport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ verdedigingssporten zijn uitermate geschikt voor zulke kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Iedereen kan altijd aangevallen worden. Daarbij komt dat de kans groot is dat degene die je aanvalt al over dusdanig veel grenzen heen is dat je met een vechtsport ook echt niet op zoiets bent voorbereid.
Juist doordat mijn zoon als kind ook erg onzeker was en niet assertief heb ik hem op judo gedaan. Jeugdjudo is helemaal niet zo competitief. Het element competitie gaat pas meespelen als je er zo goed in bent dat je dit ook wilt laten zien aan anderen. Judo is juist zo goed omdat er aandacht wordt gegeven aan respect voor elkaar tonen.
Om de beurt moet je met je tegenstander oefenen. de ene keer gooi jij hem/haar op de grond en de andere keer moet jij je laten neerleggen. Er wordt dus zeker in het begin meer geoefend dan gevochten. Als je dan eenmaal een bepaalde greep onder de knie hebt, kan je proberen het toe te passen bij een tegenstander die het ook probeert bij jou toe te passen. Het is juist goed voor het zelfvertrouwen wanneer het hem lukt zijn tegenstander te vloeren. Ze leren eerst om goed te vallen en dat is ook al wat waard, vind je niet? Juist judoleraren zijn bekend met het feit dat veel kinderen vanwege hun onzekerheid op judo gaan. Ze spelen hier goed op in, door zo`n kind stoer te laten zijn en ze zijn niet kinderachtig. Ongeacht hun prestaties, ze krijgen sowieso altijd na een tijdje een extra kleur strip aan hun band en na een paar strippen, verandert de kleur band. Ze doen dat in de vorm van een soort 'examen' dus die kinderen zijn hartstikke trots elke keer dat ze weer een hogere kleur krijgen. Echt, de grepen zijn niet gecompliseerd, ze oefenen ze elke keer weer en ze beginnen heel envoudig. Het is de minst gevaarlijke vechtsport omdat het geen vechtsport is maar een verdedigingssport. Je hoeft ook niet bang te zijn voor een kind dat met lelijk letsel thuis komt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het sprak mijn zoon ook totaal niet aan omdat hij een hekel heeft aan geweld en als je het alleen op tv, ziet, krijg je een verkeerde indruk. Ga gewoon eens kijken bij zo`n jeugdjudo les, dit gaf mijn zoon ook het vertrouwen om mee te doen. Hij heeft het gedaan tot zijn bruine band, daarna vond hij zijn school belangrijker.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dit is ook mijn ervaring. Leuke sport ook voor kinderen.
De meeste ouders zetten hun kind op een vechtsport om meer zelfvertrouwen te geven.
Mijn mening is dat judo een beetje getrek aan elkaar is.

Haal hem niet over, laat hem op de sport gaan die hij zelf leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een beetje jong maar als je wil dat hij leert incasseren en niet 's werelds moeilijkste technieken moet leren kan je hem eens laten kijken bij Krav Maga.

De manier van leren is bij KM veel beter dan bij Judo, Karate en alle andere popiejopie vechtsporten. Daardoor wordt je zoon hopelijk ook meer zelfverzekerd.
Bij mij werkte het in ieder geval :)
Ik doe het nu 9 jaar en het is nog steeds leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf zit op Judo en het is een sport waar je je zelfvertrouwen kunt verbeteren. U kind kan denken dat Judo een (pijnlijke) vechtsport is, maar dat is helemaal niet zo. Op Judo leer je iemand te laten vallen zonder hem/haar pijn te doen.

Yoga is misschien ook een goed idee? Of u kunt uw kind aanmelden bij een lokale fitness club.

Groetjes!

PS: Als u in Amersfoort, Tilburg, Goirle, Breda, Apeldoorn of Maastricht woont raad ik Pelikaan Health And Racquet Sport aan, je kunt er Zwemmen, Hardlopen, Judoën, Tennissen, voedballen en nog veel meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoga lijkt mij nu echt een voorbeeld wat nu niet goed is voor het zelfvertrouwen van een jongen. Ga jij op school maar eens vertellen aan je vriendjes dat je op Yoga zit! Zullen ze echt stoer vinden! Je krijgt geen - maar je zit er wel heel dicht tegen aan.
wie is hier zo bezig met zelfvertrouwen u kan hem zo onzekerder maken, ik ken hem niet maar weet wel dat hij 10 is laat hem zelf bepalen misschien vind hij muziek dans of zang wel leuk , zelfvertrouwen moet zelf groeien maar als hij nu al moet leren om te incasseren dan blijft er weinig over om te geven laat hem toch hij is pas 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een vechtsport ?
Laat hem lekker voetballen, of iets anders wat hij leuk vindt. Vrienden krijgen doe je vanzelf in de sport wereld. Ik denk dat het belangrijker is dat hij gaat sporten en het naar zijn zin heeft, dan dat hij zich sterk voelt en tegen zijn "vijanden, degen die hem mogelijk pesten," zegt kom maar op, ik sla je in elkaar of zo iets, of ik kan je wel aan, pest mij niet wat ik pak je. Of iets in die termen.

Echter Judo heeft mij veel goed gedaan vroeger Na 2 jaar Judo ging ik echter op voetbal en daar ben ik echter een man geworden. Voetbal is soms zo niet dan altijd een HARDERE sport dan Judo, kickboksen of wat dan ook.

Voetballen in de regen, harde tackles, gezellig 15 jongens onder elkaar. Daar word iedereen een man van. Hij moet het echter wel leuk vinden. Zoek gewoon iets wat hem trekt. Niet omdat hij zelfvertrouwen nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even op de valreep: heeft u wel eens gedacht
aan Rots en Water?
www.rotsenwater.nl

Dit is een psychofysieke cursus gericht op het
vergroten van het zelfvertrouwen van het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel heeft er mee te maken op WELKE WIJZE de sport wordt gegeven. Mijn kinderen heb ik op judo gezet. Als ouder mocht je er gewoon bij blijven. Haantjes gedrag werd niet geaccepteerd. Wedstrijden waren totaal facultatief. Het ging er allemaal heel relaxt aan toe. Veel spel erbij. Ze hebben twee jaar op judo gezeten en wilden er toen vanaf. Ik ben blij dat ze die twee jaar gevolgd hebben. Hun vaardigheden hebben ze nog niet hoeven gebruiken. Behalve dan met stoeien met hun pappa....!

Toegevoegd na 2 minuten:
....Heu, ik zou dus zeggen: Probeer judo eens. Maar controleer dus ook leraar en lesmanier.