waarom val je niet ut een achtbaan als deze over de kop gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.5K

Het beste antwoord

Onderstaande filmpje gaat over de middelpuntvliedende kracht. Om precies dezelfde reden, dat jij niet uit de achtbaan valt, valt het water niet uit het emmertje.
Je kunt het zelf uitproberen.

Wees wel verstandig, en doe het, net zoals de jongen in het filmpje, even in de tuin. Het kan, zoals je in het filmpje ziet, ook misgaan, en dat geeft zo'n troep in de kamer. ;-)

Dàt het misgaat, ligt niet aan de middelpuntvliedende kracht, maar omdat je het wel goed moet doen. Vooral de snelheid van het draaien is belangrijk. Als je achtbaan te langzaam gaat, zou je er ook uitvallen. Daarom voor alle zekerheid die "gordels" in de achtbaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat er veiligheidsgordels in zitten.

en door de snelheid word je vaak ook tegen de stoel aan geduwd. waardoor je er ook niet uitvalt.
13 jaar geleden
Door de middelpunt vliedende krachten:

Middelpuntvliedende kracht of ook centrifugale kracht is de reactiekracht die een lichaam uitoefent op het lichaam dat ze doet afbuigen. De naam reflecteert de richting waarin de kracht werkt: middelpunt-vliedend ('vlieden' = vluchten) en centrifugaal (Latijn: centrum = midden en fugere = vluchten). De kracht kan worden voorgesteld als een vector met een richting van het rotatiecentrum naar het voorwerp. Bij de meeste beschouwingen wordt gebruikgemaakt van de middelpuntzoekende kracht. Dit is de kracht die wordt uitgeoefend om een voorwerp af te buigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de veiligheidsgordels/beugels zijn voor de extra veiligheid. met de juiste snelheid zal er niks kunnen gebeuren, maar ja, wat nou als hij door omstandigheden afremt bij een looping?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ prima antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Dat komt door centrifugale kracht. Door de snelheid waarmee de achtbaan gaat wordt je in je stoel gedrukt. Wanneer het te langzaam zou gaan zou je er wel uitvallen. Voor de zekerheid zijn er wel riemen oid in geplaatst, want stel je voor dat er iets mis zou gaan en hij zou idd op z'n kop blijven hangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de positieve G-krachten, die duwen je als ware je in jou stoel, zodat je er niet uit valt.
Voorbeeld, pak een emmer water, en slinger die maar rond, je zult zien, dat er geen water uitvalt.
Daarbij krijg je nog een veiligheidsbeugel om, ingeval er een storing zou optreden, en je onderste boven zou blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn zo goed in veiligheid getest!! je zit met een beugel helemaal ingesnoerd. gelukkig maar dat je er niet uit kan vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door de zwaartekracht en meestal de gordels die je om hebt