Wat is de reden dat ze een houten achtbaan maken?

Het ziet er mooi uit. Maar het lijkt me gevaarlijker. Vandaag in Joris en de draak gezeten. Hartstikke leuk, maar ik voel me toch wat veiliger in een niet houten achtbaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
4.5K

Het beste antwoord

Houten achtbanen zorgen voor een heel andere rit en de ervaring van staal achtbanen. Terwijl ze technisch minder in staat dan een stalen achtbaan als het gaat om inversies en elementen, houten onderzetters een beroep doen op een vaak ruiger en "wilde" rijden als een meer psychologische benadering van het induceren van angst. Hun wankele kunstwerken en het spoor, die overal meestal verplaatsen van een paar centimeter tot een paar voeten met een passerende trein, geven een gevoel van onbetrouwbaarheid en de "dreiging" van instorting of minachting voor de veiligheid. Natuurlijk, deze aanname is puur mentaal en houten achtbaan ondersteunt en track systemen zijn ontworpen om zwaaien met de kracht. Als het spoor en de structuur zijn te rigide, zullen ze bezwijken onder de druk van de passerende trein. Het zwaaien van het spoor reduceert de kracht die wordt uitgeoefend per seconde (zie impuls), als een schokdemper.
Zoals staal achtbanen, meestal houten achtbanen dezelfde drie wielen ontwerp, ontwikkeld door John Miller. Elke set wielen voorzien van een loopwiel (op de top van het spoor), een zijdelingse wrijving wiel en een upstop wiel (onder het spoor naar auto's voorkomen die van de baan) (om opzij te bewegen bekend als "jacht" te verlagen) . Enkele houten onderzetters, zoals Leap-the-Dips, hebben geen upstop wielen, en zijn daarom bekend als de zijdelingse wrijving achtbanen. Als gevolg daarvan, de bochten en druppels zijn zachter dan op de moderne houten achtbanen. Scenic Railway achtbanen ook een gebrek upstop wielen, maar vertrouwen op een remmer om de snelheid te controleren. Een handvol van houten onderzetters te gebruiken smalspoorwielen, vergelijkbaar met een treinwagon, het elimineren van de noodzaak voor de zijdelingse wrijving wielen.
Het debat woedt over de vraag welke type coaster is beter: hout of staal. Dit is waarschijnlijk nooit worden opgelost, echter, omdat elke categorie onderscheidt zich van de andere in een aantal manieren, in aanvulling op die ook een wezenlijk verschillende en unieke rit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

En dat is juist precies de reden waarom ze hem maken! Het angstige gevoel van onveiligheid, terwijl dat ding toch echt heel veilig is.

De oorsprong van de achtbaan komt voort uit sledes, van houten hellingen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Achtbaan

De overgang naar stalen achtbaan was om meer sensatie effecten toe te kunnen voegen zoals een looping, een kurkentrekker en nu zelfs een tweede baan waardoor de achtbaan '4D' wordt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierdimensionale_achtbaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hout is zeker niet goedkoper dan staal
Achtbanen zijn al een heel oud begrip vroeger werden ze allemaal van hout gebouwd zie hieronder de historie
13 jaar geleden
Omdat het goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook ooit een keer gelezen dat houten achtbanen veiliger zijn dan stalen achtbanen! heb helaas geen bron...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het nostalgie, bewerkbaarheid van hout en het smoelt mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kraakt zo lekker en dat maakt het spannend.