Hoe ziet een werkweek van de gemiddelde prof-voetballer er uit?

hoevaak trainen ze op een dag? en hoelang duurt dat?
wat doen ze na een wedstrijd?
trainen ze nog wel eens in de avond als ze vroeg in de middag een wedstrijd gespeeld hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
45.9K

Antwoorden (2)

ik weet dat ze per week maximaal 20 uur mogen trainen, dat schijnt zo in hun CAO te staan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat niet standaard werkweek van een profvoetballer, het verschilt per week heel erg. Dat heeft te maken met de wedstrijden, reizen, interland verplichtingen etc.
Hoe ziet zo'n week er dan uitziet. Per week zijn er meerdere trainings sessies. Bij mijn favoriete club, PSV, is dat meestal verdeeld over een ochtendtraining en een middagtraining. Dergelijke trainingen duren over het algemeen anderhalf/twee uur. Soms is er alleen een ochtend training of alleen middag training. Soms allebei, dan blijven de spelers lunchen op het trainingscomplex. Naast regliere trainingen (op het veld) zitten spelers ook een of meerdere keren per week in het krachthonk, hun spieren te trainingen. Ook kiest de trainer soms voor een bosloop om de conditie op peil te houden. Ook een bezoek aan de fysio is voor veel spelers een must.
Naast de trainingen hebben de spelers zo nu en dan ook andere verplichtingen aan de club, denk aan bezoek brengen aan de kinderafdeling van het ziekenhuis in het kader van een partnership tussen club en een goed doel. Of voor de buitenalndse spelers een taalcursus of een bezoek aan wedstrijden van de jeugdploegen (is misschien niet verplicht maar wordt wel gewaardeerd door de club).
Daarnaast reist een speler veel, zeker de wat betere voetballers. Die spelen met hun club competitie, beker, Europese wedstrijden en dan ook nog interlands met hun land. In drukke periodes, voorjaar en najaar, kan het zijn dat een speler als bijvoorbeeld Sneijder woensdag met Inter Europees speelt tegen Moskou, op zaterdag naar Palermo moet en daarna naar Nederland vliegt om zich te melden bij het Nederlands elftal om de zondag daarop in Stockholm tegen Zweden te spelen.
In rustige periodes, de zomer, heeft de profvoetballer ook ontzettend veel vrije tijd, vooral doordeweeks overdag.