waarom krijg je bij heel intensief sporten steek in je zij?

vandaag weer de eerste voetbal training gehad, uurtje conditie, na 45 min kreeg ik ontzettend steek in mijn zij. dit heb ik vroeger ook gehad toen ik nog voetbalde. maar vroeg me altijd af wat dit was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Steken in de zij kunnen zowel links als rechts voorkomen. De pijnklachten varieren van een licht zeurende pijn tot een tot stoppen toe indringende en stekende pijn.

De meeste genoemde en waarschijnlijke oorzaak voor steken in de zij is een zuurstoftekort, dan wel verkramping van de middenrifspier.

De middenrifspier, ook wel diafragma genaamd, is een spier die een belangrijke rol speelt bij de ademhaling. De spier ligt dwars op je romp, tussen de buikholte en de borstholte.

Voorkom deze klachten door de belasting op je middenrif te verminderen door:
- Geen zware maaltijd te nuttigen binnen 2-3 uur voor de start van training of wedstrijd.
- Tijdens het sporten regelmatig te ademen.
- Je buikspieren regelmatig te trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer je sport moet je hart meer moeite doen om je bloed rond te pompen, wt gepaard gaat met steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De steek in de zij is een waarschuwing dat je te vergaat en dat je het even wat minder moet doen. Even rust nemen. De steek wordt veroorzaakt door de milt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steek in de zij wordt veroorzaakt door de milt. De milt is oa een opvang van bloed. Op het moment dat gaat sporten heeft je lichaam extra veel zuursof nodig voor de spieren e.d. De milt geeft dat extra bloed af en dat veroorzaakt die kramp. (Heel normaal)
Alleen heb je dit vaak als je net daarvoor (veel )gegeten hebt. Zorg dat je ongeveer een uur niet sport na het eten.