Waarom staat er niemand boven de scheidsrechter die hem ook terug kan fluiten bij een foute beslissing?

Ik ben helemaal niet zo'n voetbalfanaat maar heb de finale wel gezien. Het is mij ook opgevallen dat Oranje meer gele kaarten kreeg dan Spanje, maar daar kan ik niet zoveel over zeggen omdat ik er daarvoor te weinig verstand van heb.

Maar die corner die we hadden moeten krijgen was toch overduidelijk en ik snap niet dat er -zeker met zulke belangrijke wedstrijden- dan niemand is die in dat geval de scheids kan terugfluiten, of hij het nu wel of niet 'bewust' heeft gezien. De videobeelden spreken dan toch voor zich?

Overigens vindt ik 2e van de wereld ook best wel goed, al kan ik me voorstellen dat dit nu nog even wat zuur is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

De scheidsrechter is niet alleen, samen met de grens rechters én de zgn vierde man beoordelen ze hoe de spelregels worden nageleefd.
Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt, in een wedstrijd is het vaak zo dat er ook fouten worden gemaakt die voor de andere partij minder goed uitkomen. De trap die de Jong gaf in het begin van de wedstrijd kon makkelijk worden bestraft met een rode kaart.
Dus beide teams hebben voor en nadelen tijdens een wedstrijd.
En iemand moet de uiteindelijke beslissingen nemen en de leiding hebben en dat is de scheidsrechter.

Speelt Nederland goed en winnen ze dan had je niets meer gehoord over de corner, maar bij verlies gaan we zoeken naar oorzaken.
Helaas was er maar 1 echte oorzaak : Spanje was iets beter en had een beetje meer geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
"Helaas was er maar 1 echte oorzaak : Spanje was iets beter en had een beetje meer geluk." Zijn dat er niet twee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook precies over.
We moeten geluk hebben gehad dat we in de 1e helft nog niet met 9 man spelen ivm de tackle van van bommel (van achter is rood) en de karatetrap van De Jong.
Ik ben verder zeer trots op het Nederlands eftal ze hebben zeer goede resultaten neergezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord! +1

Andere antwoorden (3)

Ha, die Meander;

Op zich vind ik de discussie over het toepassen van electronische hulpmiddelen door een extra official best interessant, maar de FIFA is er terughoudend in en dat is ook wel weer te begrijpen. Als je iets of iemand 'boven' de scheidsrechter plaatst zou dat het gezag van de arbiter op het veld flink kunnen aantasten en het bekijken van de beelden voor ongewenste vertraging kunnen zorgen. Het is een spel en het leiden van een wedstrijd is en blijft mensenwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je dan aan de gang kan blijven. Uiteindelijk had het voor het eindresultaat niks uitgemaakt, die goal was prima volgens de regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over die gele kaarten kan ik zeggen dat nederland geluk
heeft gehad met die gele kaart van De Jong , dit was rood.
Als je met een doelpunt het spel terug moet draaien, of
het wel zuiver was , dan is het einde zoek.
Hoever moet je daar in gaan ?
Stel de scheids geeft een inworp aan het verkeerde team,
de bal wordt ingegooid en na enkele omzwervingen beland
de bal in het doel.
Onterecht die ingooi was verkeerd beoordeeld , dus de
beelden terugdraaien, en het doelpunt alsnog afkeuren ?
Zo zijn er heel situaties te benoemen om een doelpunt
af te keuren.
Bij voetbal worden fouten gemaakt, door de scheids,de
assistenten, maar ook (soms) door de spelers die kansen
missen voor open doel.
Er is wel op hoog niveau ( fifa -uefa )een discussie bezig
om een camera op te stellen in het doel, om goed te kunnen beoordelen of de bal wel of niet de doellijn heeft
gepasseerd.
Jou opmerking over nr2 in de wereld, is natuurlijk helemaal
waar. maar als je al 2 keer eerder een finale verloren heb
dan is het toch wel heel zuur.
Je zou er bijna een complex van krijgen, 3 keer in de finale
1974-1978-2010 en nog met lege handen.