Waarom kregen Gullit, Van Basten en Michels nooit een Koninklijke onderscheiding voor het winnen van het Europese Kampioenschap voetbal in 1988?

Het winnen van het Europese kampioenschap voetbal is kennelijk geen reden om een Koninklijke onderscheiding te krijgen terwijl het puur uitoefenen van je hippocratische eed als doctor in Libië dat wel schijnt te zijn.

Sport is niet uitgesloten als reden voor een Koninklijke onderscheiding aangezien Johan Cruyff en Anky van Grunsven wel onderscheiden werden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Edit: En ook darter Raymond van Barneveld werd geridderd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat michels betreft zal dat niet meer gaan .
als cruyff en anky van grunsven wel zijn onderscheiden dan vind ik dat je hier een punt hebt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft die arts, dat was ook het eerste dat ik hier riep: Die man deed gewoon zijn baan, als die daar al een lintje voor moet krijgen...

Het beste antwoord

Iets beter je feiten checken vriend.
Michels & Gullit hebben beiden een lintje ontvangen na het Europees Kampioenschap in 1988. Traditiegetrouw krijgen alleen de aanvoerders van de goed presterende sportploeg een lintje (dit gold ook voor de gouden hockey en waterpoloploeg na de Olympische spelen).

Dit keer kreeg ook de bondscoach not een lintje. Michels was in 1974 al onderscheiden als ridder in de orde
van oranje, hij kreeg in 1988 de onderscheiding Officier in de orde van Oranje.
Gullit werd ridder in de orde van oranje.
Tja en wat betreft van Basten: Hij was dus geen aanvoerder.

http://www.lintjesregen.com/index.php/helden-in-het-nieuws-categorie/sport

Toegevoegd na 11 uur:
"not een lintje" moet uiteraard zijn "nog een lintje"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk heeft niemand hun voorgedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn ze nooit 'voorgedragen' of....., de burgemeester hield niet van voetbal!

HOOFDSTUK III
Procedure
Artikel 9
"Een voorstel tot verlening van een onderscheiding wordt gericht aan de burgemeester van de woonplaats van de te onderscheiden persoon..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt voor dit soort elftallen alleen de aanvoerder geridderd, dus niet de beste speler of keeper of zo. Deze riddering is dan wel voor het hele elftal.