Ja. Tot en met het seizoen 2021/22 was de degradatie als volgt geregeld:
• Vanaf het seizoen 1971/72 tot en met het seizoen 2008/09 was het niet mogelijk om te degraderen.
• Vanaf het seizoen 2009/10 was dit wel mogelijk. In eerste instantie zouden er in dat seizoen twee clubs uit de Eerste Divisie degraderen naar de nieuwe Topklasse, maar door het faillissement van HFC Haarlem degradeerde nog maar één club; FC Oss. Hierdoor kwam het aantal clubs in het seizoen 2010/11 op 18.
• Na het faillissement van RBC Roosendaal op 8 juni 2011 kon FC Oss weer promoveren naar de Eerste Divisie zonder dat er een ploeg uit de Eerste Divisie degradeerde.
• Vanaf het seizoen 2010/11 degradeert één club uit de Eerste Divisie naar de Topklasse, mits een van de twee clubs uit de topklasse die het promotierecht verdienen, van dit recht gebruikmaakt. Wanneer beide clubs daarvan afzien, degradeert er geen club uit de Eerste Divisie.
• In het seizoen 2016/17 was degradatie verplicht. Achilles '29 degradeerde uit de Eerste Divisie naar de Tweede Divisie.
• Vanaf het seizoen 2017/18 werd na de bondsvergadering van de KNVB afgesproken dat er voorlopig geen degradatie mogelijk was. Voor de beloftenelftallen was degradatie vanaf seizoen 2020/21 wel mogelijk onder voorwaarden. Dat heeft nog niet plaatsgevonden.
SimonV
een jaar geleden
Mikaapje
een jaar geleden
Maar FC oss had nog wel een prof licentie?