Kan je in het voetbal van nationaal team wisselen met 2 nationaliteiten?

Sergiño Dest Is een voetballer met Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit maar speelt bij het Amerikaans voetbalelftal. Kan hij nog wisselen naar oranje omdat hij 2 nationaliteiten heeft? En hoe werkt die regeling?

een jaar geleden
in: Voetbal
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Vziw moet je dan kiezen en als je eenmaal hebt gespeeld voor land A, dan kun je nooit meer uitkomen voor een ander land.
Mikaapje
een jaar geleden
Naja ik weet het echt niet, want dat was ooit een grap van van Bommel, en oussama Idrissi kwam ooit uit voor nl…

Antwoorden (1)

Nee, een voetballer kan niet alsnog wisselen van nationaal team. De FIFA houdt geen rekening met dubbele nationaliteiten. Dat betekent, dat een voetballer met een dubbele nationaliteit slecht één keer kan kiezen voor welk land hij uit wil komen. Deze keuze geldt voor de rest van zijn internationale loopbaan.
Andere sportorganisaties gaan hier anders mee om. Zo bieden het IOC en het IAAF sporters de mogelijkheid om van nationaliteit te wisselen. Maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.
een jaar geleden
Mikaapje
een jaar geleden
Maar hij kon wel naar Nederland wisselen als hij bij Amerika onder 21 zat toch?
AnnBoo8146
een jaar geleden
Dat zou nog kunnen. als er tenminste drie jaar is verstreken na de laatste officiële wedstrijd voor het eerste land.