Heeft ooit een eerste divisie elftal zich geplaatst voor europa?

Of een soort eerste divisie uit een ander land zoals Jupiler league in België etc.
Door middel van de nationale beker niet dat ze nu een niveau lager zitten en toen niet :P

2 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (1)

Ja in Nederland was dat destijds NEC. In 1983 was FC Barcelona in de tweede ronde van de Europacup II te sterk. In de thuiswedstrijd verraste de toenmalige eerstedivisionist door met 2-0 de leiding te nemen. Barcelona, zonder de geblesseerde Diego Maradona, wist echter toch nog met 2-3 te winnen. Thuis boekten de Catalanen een 2-0-overwinning.
En sommige andere landen hebben in de historie van de Europacup ook wel eens een vertegenwoordiger gehad uit een lagere divisie. Als ik me goed herinner, hebben een of meerdere keren clubs uit Frankrijk en Duitsland zich via het bekertoernooi geplaatst voor de Europa Cup. Meestal was dat de Europa Cup 2 voor bekerwinnaars. NEC plaatste zich voor dat Europa Cup toernooi door de bekerfinale van kampioen Ajax te verliezen.
Toegevoegd op 26 mei 2021 15:03: tekst