Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je van Bonaire/Saba of Sint Eustatius komt, mag je dan in het Nederlands elftal?

Want het is een “speciale gemeente” van Nederland toch? Of zit dat anders?

Mvg

3 jaar geleden
in: Voetbal
1.9K
Ivana
3 jaar geleden
Ik denk eerder dat je op kwaliteit dan op afkomst wordt gekozen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Ivana
Je snapt denk ik de vraag of het gehele principe niet. Een nationaal elftal mag alleen bestaan uit mensen van die nationaliteit. Iemand met enkel de Koreaanse, Egyptische of Duitse nationaliteit mag dus niet meedoen in het Nederlands elftal ONGEACHT de kwaliteit van de speler. Afkomst (of althans nationaliteit) is dus enorm belangrijk.
Mikaapje
3 jaar geleden
@leonardN Ja inderdaad maar dan bedoelde ik want Saba Sint eustasius en Bonaire behoort tot Nederland

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het zit anders.

Als je uitkomt voor het Nederlands elftal moet je (ook) de Nederlandse nationaliteit hebben.

Als je uit Bonaire, Saba of Sint Eustatius komt, is de kans groot dat je ook de Nederlandse nationaliteit hebt, maar hoeft niet. Heb je deze wel, kun je uitkomen voor Nederland. Heb je deze niet, helaas.

Veel mensen hebben meerdere nationaliteiten. In het Nederlands elftal spelen ook spelers met meer (meestal 2, maar 3 kan ook) nationaliteiten.
Heb je bijvoorbeeld de nationaliteit van Saba, maar ook van Nederland, mag je uitkomen voor Nederland. Dit is ook redelijk, want Saba heeft wel een nationaal elftal, maar is niet aangesloten bij FIFA. Dit betekent dat Saba niet mag meedoen aan het WK.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Heb je bijvoorbeeld de nationaliteit van Saba"
Die snap ik even niet. Volgens mij bestaat er geen nationaliteit van Saba, maar is dat normaliter de Nederlandse nationaliteit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding