Vuvuzela is een Zuid-Afrikaans toeter
dat bestaat uit de samenstelling van uze en vulva.
Letterlijk betekent vuvuzela dan ook kuttoeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Vuvuzela, ook wel “lepatata”genoemd is een blaasinstrument van ongeveer 1 meter lang en wordt meestal gebruikt door voetbalsupporters in Zuid-Afrika. De naam Vuvuzela komt van de Zulu taal en betekend “lawaai maken”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de herkomst van de vuvuzela bestaat geen duidelijkheid.
Het zou oorspronkelijk een hoorn van de kudu-antilope zijn geweest waarop de leden van Afrikaanse stammen bliezen om mensen naar een raadsvergadering of dorpsbijeenkomst te krijgen.
De oorsprong van de vuvuzela zou ook religieus kunnen zijn. De Nazareth Baptist Church werd in 1910 opgericht door éne Isaiah Shembe. In zijn geloofsgemeenschap werd een blaasinstrument gebruikt bij huwelijken, doop, avondmaal en andere kerkvieringen. Het stond bekend onder de naam izimbomu, en vertoonde een sterke gelijkenis met de huidige vuvuzela, en was een soort koehoorn. In 1990 bezocht een fan van de Zuid-Afrikaanse topclub Kaiser Chiefs de baptistengemeente, en nam de izimbomu mee naar het stadion. Zo zou het instrument werd eind jaren negentig populair zijn geworden in Zuid-Afrikaanse voetbalstadions.
Vuvuzela zou in het isiZulu ‘lawaai maken’ betekenen. Sommigen zeggen dat het zijn naam te danken heeft aan het ‘vuvu’-geluid dat het maakt. Anderen zeggen dat het straattaal is, afkomstig uit de townships, en dat het ‘douche’ betekent. Omdat het mensen met muziek zou overspoelen, of omdat het instrument de vorm heeft van een douchekop.
Amadea