Hoeveel verdiende een profvoetballer?

Hoeveel verdiende, een profvoetballer, per maand gemiddeld, in het eerste seizoen dat in Nederland de profcompetie van start ging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
2.9K

Het beste antwoord

De spelers in het eerste seizoen van de KNVB, alsmede de invoering van het betaald voetbal, 1954/55, kregen een winstpremie ter grootte van 25-40 gulden, mede door de invoering van het 'vergoedingensysteem' van de KNVB.
Reken voor het gemak maar 4 wedstrijden per maand, das dus maximaal bij vier winstpremies 160 gulden.

Maar er werd niet altijd gewonnen :)
Ook waren er minder clubs, dus een speler verdiende niet eens het zout in de pap.
Competitie duurde dus ook veel korter, de voetballers moesten gewoon naar de fabriek hoor :)

Het is gewoon moeilijk te beantwoorden want je vraagt hoeveel een profvoetballer verdiende in het eerste seizoen dat de profcompetitie ( betaald voetbal dus ) in Nederland van start ging ( door een fusie van de NBVB en de KNVB )

Er werd pas na 10 wedstrijden besloten de competitie te staken en de twee bonden te fuseren, als gevolg daarvan kwam er een kampioenscompetitie tussen de koplopers van de verschillende klassen. Willem II werd de eerste landskampioen in de geschiedenis van het betaalde voetbal ( slechts 6 wedstrijden ).

Profvoetbal ( betaald voetbal ) bestaat dus sedert 1954 in de huidige vorm.
Profspelers, voetballers die dus echt goed van hun clubsalaris konden leven en er niets anders bij hoefden te doen om brood op de plank te houden is echt wel wat later. Denk zomaar aan halfjaren 70 beginjaren 80.