Waarom worden er rode badjassen gedragen bij de bekerfinale?

Gisteren viel mij op dat spelers van Feyenoord rode badjassen droegen bij het ontvangst nemen van de beker. Ik dacht dat de rode badjassen voorheen te maken hadden met de sponsor: Amstel bier. Tegenwoordig heet de 'beker' officieel 'TOTO KNVB beker'. De TOTO heeft echter groen als huiskleur/stijl. Waarom worden er nu dan nog rode badjassen gedragen door de winnaars van de KNVB bekerfinale?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Voetbal
4K

Het beste antwoord

Het heeft nog steeds te maken met de sponsor Amstel bier.
In 1912 kwam Kees van Hasselt op het idee om na afloop van de finale van de Zilveren Bal de voetballers van Haarlem en HFC een badjas te geven.
Algemeen Handelsblad uit die tijd schreef ook over de noviteit. "Een uitstekend middel om kouvatten te voorkomen. Na afloop van een finale is iedereen tenslotte bezweet en tijdens het wachten op de feestelijke uitreiking van de bokaal loopt een speler zomaar een verkoudheid op."
Het idee verwaterde, tot sportmarketeer Frank van den Wall Bake de traditie in 1995 nieuw leven inblies.
"Het idee was natuurlijk gejat uit Engeland, daar waren de badjassen dertig, veertig jaar geleden al traditie bij bekerfinales", vertelt Van den Wall Bake 23 jaar later. "Destijds deed ik een opdracht voor Amstel Bier, dat in 1995 naamsponsor werd van het KNVB-bekertoernooi. Toen heb ik voorgesteld om de badjassen met logo van de sponsor in te voeren. De rode voor de winnaar, want rood was de kleur van Amstel. En de witte voor de verliezer."
Zowel Amstel als de KNVB vonden het een goed plan en zo keerde de rode badjas terug op het Nederlandse voetbalveld.
SimonV