Een speler staat in buitenspelpositie als deze dichter bij de doellijn van de tegenstander staat dan de bal en de vóórlaatste tegenstander (inclusief de doelman). Dit geldt niet wanneer de speler zich op zijn eigen speelveldhelft bevindt.

Voor een extra lange uitleg, lees dan de info eens bij onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je de bal krijgt als je achter de verdedigers staat van het andere team.
Niet als je de bal meeneemt naar achter de verdedigers dan is het geen buitenspel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een overtrediding

Toegevoegd na 2 minuten:
overtreding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de aanvaller van het ene team tussen de keeper en de verdediger van het andere team staat op het moment dat de bal door zijn teamgenoot zijn richting op gespeeld wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even een toevoeging: De spelers hoeven zich niet allemaal in het veld te bevinden:

Een leuk voorbeeld hiervan speelde zich af op het EK2008 in de wedstrijd Italie-Nederland.
Van Nistelrooy scoorde, iedereen riep dat het buitenspel was, maar de scheidsrechter zag het goed:
Een Italiaanse verdediger lag op het moment van scoren namelijk achter de achterlijn (buiten het veld dus), maar een (toen nog redelijk nieuwe) regel bepaalt dat verdedigers zich nooit aan het spel kunnen onttrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot voor enige jaren gold elke speler die zich op het moment van afgeven achter de verdedigers van de tegenparij bevond (en op die speelhelft) als buitenspel. Daar is nu een regel bij. Als een speler niet aan de aanval meedoet is het geen hinderlijk buitenspel en mag er worden doorgespeeld.
Drie weken geleden heb ik gevlagd bij een wedstrijd. Ik had het nog nooit gedaan en het bleek niet zo eenvoudig als het er wel eens uitziet. Ik moest toen beslissen of een speler die ver van de goal stond buitenspel stond of niet en heb maar gevlagd want de speler liep niet terug wat lijkt me in dat geval wel tot buitenspel moet worden gerekend. Maar of die beslissing juist was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speler staat buitenspel als hij dichter bij de doellijn van de tegenpartij is dan de bal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er minder dan 1 spelers voor je staan exclucief keeper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speler die op het veld van de tegenstander de bal van over de middenlijn krijgt aangespeeld zonder dat er tussen de keeper en hem iemand van de andere partij tussen staat, staat op het moment dat hij de bal krijgt aangespeeld, buitenspel.