Wie weet een goed artikel over de beïnvloeding van het publiek op voetbal?

Voor school moet ik een werkstuk maken, maar ik kan nergens een artikel vinden over de beïnvloeding van het publiek op voetbal of andersom.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Voetbal
1.5K

Antwoorden (2)

In dit artikel is wat informatie te vinden over de rol van het publiek bij een voetbalwedstrijd: http://vorige.nrc.nl/sport/article1739180.ece
Verder zou ik het - als ik jou was - gaan zoeken bij Massapsychologie, want daarmee worden voetbalrellen gekoppeld.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, weet je ook waar ik iets kan vinden over de negatieve effecten van het publiek op voetbal?
Amadea
7 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.studeersnel.nl/nl/document/rijksuniversiteit-groningen/massapsychologie/college-aantekeningen/allecollegesmassapsy-college-aantekeningen-colleges-1-tm-7/257675/view?auth=0&auth_prem=0&new_title=1
Bij voetbal wordt ook gesproken over " de twaalfde man" , wanneer men het over de invloed van het publiek heeft.

----Het effect van de '12e man' loopt sterk uiteen en kan in twee categorieën worden ingedeeld. Het eerste is het psychologische effect; de aanwezigheid van een grote schare fans (vaak gekleed in de kleuren van de club) heeft als doel de tegenstander te intimideren. Het tweede effect is de oorverdovendheid van een luidruchtig publiek. Dit laatste effect is met name op het vaak statische American Football van toepassing, waarbij het thuispubliek met name van zich laat horen wanneer het uitspelende team een aanval opzet en coördineert, en het dit via kabaal poogt te verstoren. ------

Een artikel over de twaafde man :
http://www.nemokennislink.nl/publicaties/van-thuisvoordeel-tot-verstikking
----- Ter Weijde geeft een voorbeeld: "Als een speler juicht bij een penalty heeft hij meer kans om de hele penaltyreeks te winnen. 80 procent juicht, de rest niet. Wat dat met supporters te maken heeft? Nou, als je juicht dan juicht het hele stadion met je mee. Op die manier creëer je een sfeer waarbij iedereen juicht. En dat enthousiasme leidt dan vaak weer tot een self-selffulfilling prophecy. ---

http://plazilla.com/page/4295019100/de-twaalfde-man-bij-voetbal-bestaat-echt

----ARTIKEL IN MEDISCH TIJDSCHRIFT LANCET!
Alan Nevills, een wetenschapper met meer dan 130 artikelen, schreef een korte brief aan het medische tijdschrift Lancet waarmee hij wereld beroemd; werd over thuisvoordeel bij voetbal.. Dit is gemakkelijk aan te tonen maar moeilijk te verklaren. --