Hoe groot is de kans (procentueel) op een eigendoelpunt in een voetbalwedstrijd?

-

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ruwe gok. Tussen 1930 en 1914 zijn er in de FIFA world cup 41 eigen doelpunten gescoord. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIFA_World_Cup_own_goals Tussen 1930 en 2014 zijn er 836 wedstrijden op WK-eindronden gespeeld. https://en.wikipedia.org/wiki/FIFA_World_Cup Levert op: een kans van 4.9% op een eigen doelpunt in een WK-wedstrijd. Ten overvloede: In diezelfde periode zijn er in de FIFA word cup 2377 doelpunten gescoord (weet niet of penalties daar ook bij zitten, ik denk het wel). Dat betekent dat van alle doelpunten, er ongeveer 1.72% eigen doelpunten zijn. Wat ik niet weet, is in hoeverre het spelniveau uitmaakt. Het zou best kunnen dat bij amateurs bv. eigen doelpunten veel meer voorkomen. Maar ik betwijfel of daar statistieken van zijn.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Oh, dat getal van 2377 totaal doelpunten haal ik hier vandaan: http://www.statista.com/statistics/269029/number-of-goals-scored-at-fifa-world-cups-since-1930/

Antwoorden (1)

De kans dat er een eigen doelpunt wordt gescoord is niet te berekenen. Het is niet iets als een muntje opgooien. Wel kan je terug kijken in het verleden en iets zeggen over de verhouding tussen doelpunten die zijn gevallen en het totaal aantal eigen doelpunten. Dit kan je dan weer aangeven in een percentage.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De kans dat er een eigen doelpunt wordt gescoord is niet te berekenen." Jawel. Er zijn een x aantal voetbalwedsrijden gespeeld, er zijn een y aantal eigendoelpunten gemaakt. Daaruit volgt een kans. Het is niet iets als een muntje opgooien.
Jawel Daar doe je hetzelfde je gooit 1 miljoen keer en kijkt hoe vaak kop of munt valt. Maar hier kan je al een goede theoretische gok doen wat de kans is aangezien er waarschijnlijk net zoveel kans is op kop als op munt. Maar pas na heel veel proberen kan je dat aantonen. "Wel kan je terug kijken in het verleden en iets zeggen over de verhouding tussen doelpunten die zijn gevallen en het totaal aantal eigen doelpunten. Dit kan je dan weer aangeven in een percentage." Ja precies, dat noem je nou kansberekening....