Hoe kan het dat Go Ahead Eagles de afgelopen jaren Europees punten heeft gescoord?

Ik keek op de coëfficientenlijst van de UEFA, en ik zag dat Go Ahead de afgelopen 4 jaar steeds 1 of 2 punten heeft gekregen. Ze hebben naar mijn weten in die jaren geen Europees voetbal gespeeld. Waar komen deze punten vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Een ploeg krijgt, meestal, elk seizoen coefficientpunten. Dit komt omdat de punten van een land voor 1/5e meetellen bij een club. Als de club zelf Europees speelt komen de persoonlijke punten er nog bij. Daarom heeft elke Nederlandse ploeg punten, of ze nou Europees spelen of niet. Je komt echter pas op de ranglijst als je in 1 van de 5 seizoenen Europees hebt gespeeld. We kunnen die punten waar jij op doelt toelichten met een berekening. Nederland heeft in het seizoen 11/12 13,600 punten verzameld. Als we daar 1/5e deel van nemen komen we precies uit op de punten die GAE in dat seizoen heeft verzameld, namelijk 2,72 (13,600/5=2,72). Dat is de reden waarom GAE punten heeft gekregen voor seizoenen waarin ze geen Europees speelden, en ook nog eens de berekening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een of andere manier heb ik altijd gedacht dat de berekening ingewikkelder zou zijn dan dit en dat er altijd een getal tussen de 0 en 1 zou uitkomen. Het getal voor de komma zou dan door de club zelf behaald zijn, het getal na de komma is dan het landcoëfficient. Vandaar dat ik me afvroeg waar die 2,72 punt voor GAE vandaan kwamen. Die 0,72 zou ik nog kunnen verklaren, ik dacht dus dat die 2 punten door GAE gehaald zouden zijn.