Waarom bestaat het Nederlands zaalvoetbalelftal, in verhouding tot het Nederlands elftal, uit zo'n groot aandeel spelers van buitenlandse afkomst?

Uiteraard spelen er alleen Nederlanders, maar bij de doelpuntenmakers en ook in de selectie (zir onder andere http://en.m.wikipedia.org/wiki/Netherlands_national_futsal_team) kom ik vrijwel allemaal spelers tegen met in Nederland niet veel voorkomende namen, zoals Attaibi, El Ghannouti en Amrani (zie ook afbeelding).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jij komen hier in sittard

Antwoorden (1)

Dit valt inderdaad op. Ik denk dat mensen met een buitenlands afkomst zich minder snel bezighouden met zaken als school en studie. Niet omdat zij minder kunnen dan autochtone mensen in dit land, maar voor ons is het natuurlijk veel makkelijker omdat we hier zijn geboren, opgegroeid en sneller worden gestimuleerd doordat wij ons hier veel sneller thuis voelen.

Voetbal is uiteraard een zeer populaire sport en je ziet in woonwijken dan ook veel kinderen met een buitenlands afkomst op straat hangen en spelen. Nederlandse kinderen doen dit ook, maar je merkt dat zij vaker ingeschreven staan bij een voetbalclub. Hierdoor is de kans voor hen groter om gezien en gescout te worden.

Vaak worden straatjongeren van de straat afgehaald door organisaties. Via deze organisaties komen zij vaak terecht bij een futsalclub. Ik heb er zelf ook op gezeten en ik zag daar ook vrijwel alleen maar jongeren van buitenlands komaf. Ik spreek hier over onafhankelijke clubs die zich alleen bezighouden met futsal, niet met veldvoetbal.

Ik weet dit niet met zekerheid te zeggen maar dit lijkt mij het meest logisch. Een buitenlandse vriend van me zei ooit: ''Buitenlanders worden minder snel toegelaten tot hoge competities in het veldvoetbal vanwege het racisme in Nederland''. Al lachend gingen wij verder met ons potje zaalvoetbal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Laatste stukje vind ik wel vreemd, in het veldvoetbal spelen toch ook meer dan genoeg buitenlanders / allochtone Nederlanders?