waarom houden voetbalsupporters de vlag van hun tegenstander ondersteboven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Dat doen ze omdat het ondersteboven houden van een vlag algemeen wordt gezien als een belediging.

Toegevoegd na 5 minuten:

Hetzelfde geldt voor het verbranden van een vlag, voor het over een vlag lopen, en zelfs voor het op de grond leggen van een vlag. Dat zijn allemaal dingen die beledigend zijn, of op z'n minst uitermate respectloos.

(Van oudsher staat een vlag symbool voor een land of voor een bepaalde beweging. Door het "ont-eren" van zo'n symbool ont-eer je automatisch datgene waar het symbool voor staat.)

Nu is het verbranden van een vlag in een stadion niet toegestaan, en als je het al zou doen zou het nogal veel vlaggen kosten - dus dat wordt liever niet gedaan. Het over de vlag lopen of het op de grond leggen van een vlag valt niet bepaald op in het stadion of in een grote menigte, dus dat is niet zinnig. Daarom doen sommige supporters het enige dat én beledigend is, én goed opvalt: ze houden de vlag van de tegenstander ondersteboven.