Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt er bij betaald voetbal met een andere bal gespeeld dan bij de meeste amateurs?

Ik merk namelijk dat bij betaald voetbal de bal vaak veel hoger stuitert en spelers veel meer hoog spel kunnen spelen. Bij de amateurs komt de bal amper van de grond en krijg je letterlijk blauwe plekken als je een doeltrap probeert te koppen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
913

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij grote voetbalmatchen, dus de professionele betaalde voetbalmatchen, gebruikt men bijna altijd nieuwe ballen. Vandaar dat die hoger stuiteren, ze zijn minder 'verzwakt' door het slijten. Vergelijk zelf maar eens een nieuwe voetbal met een oude voetbal. Voor de rest kan het zijn dat men voor professioneel voetbal betere materialen gebruikt voor de bal, maar dat zal dan voor een amateur ook wel beschikbaar zijn, al zal de amateur het een dure bal vinden.

Met het koppen weet ik het niet zo goed. Aangezien de ballen bij professionelen nieuw zijn en volledig opgepompt, kan ik me moeilijk voorstellen dat je meer blauwe plekken zou krijgen van de 'zachtere' amateur ballen. Maar hier kan ook een verschil in techniek mee te maken hebben. Verder zijn er ook verhalen van voetballers die een metalen plaat laten implanteren op het voorhoofd om zou beter te kunnen koppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevoeging op 't antwoord; heeft denk ik ook te maken met de velden, die bij betaald voetbalclubs over het algemeen beter zijn onderhouden dan bij amateurs, waar meer hobbels en gaten voorkomen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding