Moet een speler met voetbal binnen de 16 naar de grond gaan om een penalty te krijgen?

Of had Robben, bv, ook een penalty kunnen krijgen als hij door probeerde te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
4.1K

Antwoorden (3)

voor een penalty moet de fout gebeuren binnen het grootste rechthoek aan het doel.

afmetingen zijn 16,5m x 40,3m
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het moet - naar de beoordeling van de scheidsrechter ofwel het arbitraire kwartet - duidelijk zijn dat een speler zodanig wordt gehinderd, dat deze een vrije schop verdient. Wanneer dit binnen het strafschopgebied is, zal dit een penalty zijn.

Een speler hoeft hierbij niet per se te vallen: ook als de speler zodanig wordt gehinderd op een onreglementaire wijze dat hij zijn actie niet kan voortzetten, kan de scheidsrechter hem een penalty toekennen.

Daarnaast kan een penalty worden toegekend bij een handsbal, dan hoeft er ook geen speler te vallen. In de meeste gevallen echter valt de speler wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan deze vraag op 2 manieren interpreteren.
De overtreding moet binnen het penaltygebied gebeuren. Dus als bijvoorbeeld Robben een schop krijgt buiten dat gebied en binnen het gebied valt is het geen penalty.
En nee hij hoeft niet persee naar de grond gaan om een penalty te krijgen. Alle overtredingen gelden als penalty binnen het 16 meter gebied (bijvoorbeeld hands, vasthouden, een elleboogstoot etc. etc.) gelden ook als penalty. En ook bij een foutieve sliding moet er een penalty gegeven worden, ook als de speler niet valt. Vaak vallen spelers wel omdat de scheidsrechter dan eerder geneigd is de bal op de stip te leggen.