Mag een (voetbal) scheidsrechter een besluit terugdraaien bij bijvoorbeeld een overtreding?

Iedereen ziet het wel eens. Een onjuist besluit van een scheidsrechter. Nu zie je ook altijd dat bij echt elke situatie de spelers helemaal tekeer gaan tegen de scheidsrechter bij (ook juiste) besluiten.

Dus stel dat speler X op de bal tackled en de tegenstander niet raakt, terwijl de scheidsrechter dat als een overtreding ziet. De scheids geeft speler X dan geel. Speler X gaat tekeer tegen de scheidsrechter en komt met goede argumenten.

Mag een scheidsrechter in zo een situatie zijn besluit terugdraaien?

Als bekwaamvoetbalbeschouwer heb ik dit nog nooit gezien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.9K

Het beste antwoord

Een scheidsrechter mag een besluit terugdraaien tot het moment dat het spel hervat wordt. Argumenten van de speler in kwestie geven geen reden om een beslissing terug te draaien, overleg met assistent-scheidsrechters wel.

Toegevoegd na 1 uur:
"The referee may only change a decision on realising that it is incorrect or, at his discretion, on the advice of an assistant referee or the fourth official, provided
that he has not restarted play or terminated the match."

Laws of the game - 2011/2012
http://www.fifa.com/mm/document/affederation/generic/81/42/36/lawsofthegame_2011_12_en.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (1)

1 : een gele kaart zal altijd een gele kaart blijven dat kan niet in getrokken worden, eventuele schorsingen kunnen met tv beelden wel ingetrokken worden. 2 : als je een situatie hebt waarbij je een overtreding fluit ook al is het onterecht of niet, dat kan niet terug gedraait worden, waarom zou een speler de scheids terug kunnen overtuigen ? dan zal dit altijd gedaan worden. gefloten voor foul is gefloten voor foul. punt. 3 : maar.. als de bal achter gaat en de scheids ziet er een corner in, terwijl het een doeltrap moest zijn, kan alleen met snelle overleg met lijnrechter beslist worden als het alsnog een doeltrap word,