Waarom zit Swansea City uit Wales in de Engelse PL, terwijl er wel een 'eredevisie' in Wales is? En waarom zit bv. Celtic niet in de PL?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
7.1K

Het beste antwoord

Vroeger stond Engeland open voor voetbalclubs uit Wales en Schotland. Engeland is eerder begonnen met het opzetten een professionele voetbalcompetitie dan Wales en Schotland. Welshe en Schotse voetbalclubs die professioneel wilden spelen konden onder voorwaarden instromen in het Engelse voetbalsysteem, echter wel op een lager niveau.

Onder andere Swansea en Cardiff hebben hier gebruik van gemaakt. Toen ook in Wales een professionele competitie werd opgezet hadden clubs uit Wales die in Engeland speelden de optie om: a) in te stromen in de Welshe competitie of b) te blijven voetballen in Engeland. Omdat Swansea en Cardiff dus kozen voor de laatste optie konden ze promoveren naar de Premier League.

Rangers en Celtic hebben in het verleden ook toenadering gezocht tot Engeland, maar dat verzoek werd indertijd afgewezen vanwege het feit dat er in Schotland toen al een professionele competitie bestond. Hadden zij toenadering gezocht in de tijd dat er in Schotland nog geen professioneel clubvoetbal bestond, hadden zij waarschijnlijk wel mee kunnen doen in het Engelse voetbalsysteem.

Ook een aantal clubs uit Wales en Schotland hebben er bewust voor gekozen om niet mee te doen in Engeland, vanwege Europees voetbal. Tot een aantal jaren geleden kon een club zich namelijk alleen maar in aanmerking komen voor Europees voetbal als zij meededen in de competitie van het eigen land. Swansea en Cardiff kwamen door deze regel jarenlang niet in aanmerking voor Europese Tickets.
Dit is echter nu niet meer van toepassing. Mocht Swansea of Cardiff zich plaatsen voor Europees voetbal krijgen zij een 'Engels' ticket.

Er zijn trouwens wel meer clubs die meedoen in een competitie in een ander land. Het meest bekende voorbeeld is AS Monaco, die meedoet in Frankrijk. Maar er spelen bijvoorbeeld ook Engelse club in Schotland en Wales & Noord-Ierse clubs in Ierland. Voor een compleet overzicht: zie de link in de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
De zin moet zijn: Vroeger stond Engeland open voor voetbalclubs uit Wales en Schotland. Engeland is eerder begonnen met het opzetten van een professionele voetbalcompetitie dan Wales en Schotland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zeer duidelijk :)