Hoe kan het dat er op dit moment kwalificatiewedstrijden gespeeld worden voor de EK onder de 21, terwijl het EK onder de 21 nu ook gespeeld wordt?

Ik zit in een verloren momentje even op bwin te surfen en zie tot mijn verbazing dat er vandaag (en vorige week ook) kwalificatiewedstrijden gespeeld worden voor kwalificatie voor het EK onder de 21.
Op ditzelfde moment wordt in Israel het EK onder de 21 gespeeld.

Hoe kunnen ze dan tegelijk kwalificatiewedstrijden spelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
1K

Het beste antwoord

Opvallend is het zeker, maar niet geheel onlogisch. Er is weinig tijd voor internationale wedstrijden. Nu het seizoen voor de meeste clubs ten einde is, zijn spelers beschikbaar voor het nationale elftal. De landen die deze dagen in de kwalificatie meedoen, doen niet mee aan het EK-21, vandaar dus dat dit kan.

Toegevoegd na 32 seconden:
Deze landen doen niet mee aan het huidige EK-21, even voor alle duidelijkheid. Hopelijk is je vraag beantwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met dank aan je antwoord op de andere vraag zie ik dus dat het toernooi om de 2 jaar gehouden wordt.
Dan begrijp ik die "haast" wat beter dan wanneer het (zoals ik dacht) om de 4 jaar gehouden wordt. Dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zéér begrijpelijk dat je dat dacht, had ik er nog bij moeten vermelden.
Dit komt dan weer omdat er geen WK is voor spelers onder de 21. Er is wel een WK voor spelers onder de 20 (om de 4 jaar), maar daarvoor kunnen Europese teams zich alleen plaatsen via het EK onder 19, dat jaarlijks wordt gehouden. Daarom is het mogelijk om elke 2 jaar een EK -21 te houden.
(Voor spelers onder 21 is er alleen de Olympische Spelen waarvoor zich men via het EK-21 kan kwalificeren (dit toernooi overigens niet aan de orde, omdat er voorlopig nog geen Olympische zomerspelen zijn)).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoe kunnen wij ons dan kwalificeren voor over 2 jaar als we nu meedoen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederland speelt op 5 september de eerste wedstrijd in het kwalificatietoernooi, waar andere ploegen dan als 1 of zelfs 2 wedstrijden hebben gespeeld. Maar dat kan gewoon, zo'n kwalificatietoernooi is een poule met (in dit geval) 5 ploegen, die dus in totaal 8 wedstrijden spelen (thuis en uit tegen elke tegenstander). Handig linkje voor wat duidelijkheid: http://nos.nl/teletekst/#808_01
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor je antwoord!