Mag bij voetbal een lijnrechter een situatie interpreteren of mag enkel de scheidsrechter dat?

Neem als voorbeeld een buitenspelsituatie. Mag een lijnrechter zelf oordelen dat het passief buitenspel is en dus niet vlaggen? Of is hij verplicht om te vlaggen, maar beslist de scheids eventueel om niet te fluiten omdat hij het passief buitenspel vindt? (Dit laatste vind ik zelf niet heel logisch want de lijnrechter dient toch om situaties te zien die de scheids niet of onvoldoende kan zien).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Natuurlijk schat de grensrechter de situatie in en reageert daar op, uiteindelijk neemt de scheidsrechter een beslissing.

Als er iemand passief "buitenspel" staat, zal de grensrachter niet vlaggen, omdat dat niet relevant is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de lijnrechter zijn vlag opsteekt en de arbiter reageert niet dan loopt het spel door, ook al valt er een doelpunt.
De lijnrechter adviseert.
Nu heeft men ook de oortjes zodat de lijnrechter uitdrukkelijk iets kan aangeven en de scheids zeker zal reageren want de kans bestond vroeger dat hij iets niet gezien had.