Zijn er officiele UEFA regels tijdens het EK wanneer een land een uit of thuis shirt moet dragen?

Wat zijn precies de regels daarvoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
4.9K

Antwoorden (3)

Standaard speelt het 1e land in het thuisshirt en het 2e land in het uitshirt. Mits de kleuren teveel op elkaar lijken, dan wordt er onderling bepaald wie welk shirt aan heeft Dus als de wedstrijd is:

nederland (oranje) - Frankrijk (blauw

Speelt NL in het Thuis shirt.

Maar bij bijvoorbeeld

Nederland (oranje) - Engeland(rood)

Heb je kans dat de nederlands ook het zwarte uit-shirt aan hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Mits=tenzij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of engeland het witte..
Ja, er zijn officiele UEFA regels voor het shirt-gebruik tijdens het toernooi.

Artikel 18: UEFA Kit Regulations (Op pagina 22) van de "Regulations of the UEFA European Football Championship" gaat hierover:

De regel is dat het "thuis team" (Host association) het recht heeft om het tenue van zijn keuze te dragen, zoals aangegeven is op het "National Team Kit Approval" formulier, dat de voetbalbonden voorafgaand aan het toernooi aan de UEFA hebben gezonden.
Het bezoekende team draagt het tenue dat zij op het hierboven genoemde formulier als hun tweede keus hebben aangeduid.
Indien nodig, kan er gekozen worden voor een combinatie tussen items uit het eerste keus en tweede keus tenue (zoals Oranje ooit geheel oranje speelde, omdat de tegenstander ook al zwarte broeken had).

Als de voetbalbonden onderling niet tot overeenstemming kunnen komen over de te dragen kleuren (dit omdat het nummer 1 shirt van het thuisspelende team overeen komt met de tweede keus van het uitspelende team), dan zal de UEFA hier een beslissing over vellen.
Als de scheidsrechter in het stadion voor aanvang van de wedstrijd constateert dat de kleuren van de twee teams tot verwarring zouden kunnen laten, dan kan hij in overleg met de afgevaardigden van de UEFA een beslissing nemen.

http://www.uefa.com/multimediafiles/download/competitions/euro/91/87/57/918757_download.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het nr 1 thuisshirt overeenkomt met het nr 1 uitshirt van de tegenpartij kunnen ze toch gewoon kiezen voor het nr 1 thuisshirt van de 'uitspelende partij'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, maar vraagsteller wilde de officiele regels van de UEFA weten, dus heb ik het documentje maar even opgezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou het was meer een vraag. Gebeurt het dat beide landen in het eigen thuisshirt tegen elkaar spelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, op het EK 2000 gebeurde dat regelmatig met wedstrijden van oranje. Ze moesten o.a. tegen Italie en Frankrijk, die beiden een blauw thuis-tenue hebben.
Beiden hebben in hun thuistenue tegen de oranje geklede mannen van Nederland gespeeld.
Uiteraard zijn daar regels voor. Die zijn door de UEFA samengesteld en zijn zeer lastig maar zal het goed proberen uit te leggen

1. Het thuisspelende team mag altijd in het thuisteam spelen en zal in samenspraak met de scheidsrechter en de uitspelende partij beslissen wat het uittenue word.
2. Op een toernooi zoals het EK worden altijd vier landen (8 op een WK) als thuisspelende team aangewezen. Dat team mag altijd in het thuisshirt spelen en ook hier word in samenspraak met de scheidsrechter en de uitspelende partij beslissen wat voor tenue het andere team draagt.
3. Het thuisspelende team heeft altijd het recht om te besluiten om zelf in het uittenue te spelen. Maar ze hebben altijd het voorrecht om te beslissen in wat voor team zei spelen.
4. Mocht het zo zijn dat uit en thuis tenue te veel op het tenue van de thuisspelende team lijkt dan kan er altijd door de UEFA besloten worden om het thuisteam in het andere tenue te laten spelen.
5. UEFA heeft het voorrecht om te beslissen wie in welk tenue speelt maar zal dit normaal gesproken overleggen met de teams.

Zo zijn er nog 8000 regels over tenue enzo maar daar kun je maar beter niks over weten ;).