Hallo hoe zorg ik er voor dat ik een betere conditie krijg? en hoe weet ik of ik een goede conditie heb?

Hallo ik ben Lindsey 19 jaar 178cm lang en 64 kilo. Ik voetbal (intensief) 2x in de week trainen 1,5 uur en 1x in de week een wedstrijd op het niveau 3e klasse (gaan dit jaar promoveren damens 1) ik heb last van inspanningsastma en dat is dit jaar aanzienlijk toegenomen ik kwam vanuit een andere club 5e klasse en sinds ik hier voetbal heb ik heel het seizoen al het gevoel dat ik een slechte conditie heb. Ik doe naast voetballen hardlopen +- 7 km en interval training meestal 12 sprints inlopen sprinten 40 sec rust. Ook doe ik regelmatig pylomatics. Mijn astma is verslechterd en heb ook andere medicijnen (ventolin,luchtwegverwijder en ontstekingsremmend medicijn) gekregen. Toch is het voor mij elke keer de vraag licht het niet ook gewoon aan mijn conditie? maar kan dat wel als je minimaal 4 x in de week sport? met name het aanzetten,sprinten een paar keer achter elkaar zorgt er voor dat ik kapot ben.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Je sport voldoende dus daar kan het niet aan liggen. Misschien ligt het aan je astma. Voor de zekerheid kan je dat eens aan je huisarts vragen.

Maar je kan ook proberen om eens op een andere manier aan je conditie te werken, met andere sporten. Bijvoorbeeld zwemmen.

Iemand kan bij voetbal een uitstekende conditie hebben, maar zijn of haar lichaam bij een andere sport totaal anders belasten, en hierdoor bij het zwemmen bijvoorbeeld na een paar baantjes bekaf zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je vraag ik ga maar eens zwemmen dan. Ik denk ook dat het voor een groot gedeelte aan astma licht maar echt zeker weten doe je dat nooit. Kan het ook zo zijn dat de ene nou eenmaal meer een hardloper is en de ander meer een sprinter?
walter
11 jaar geleden
Of het verschil maakt dat weet ik natuurlijk ook niet, maar het is het proberen waard. Zelf zwem ik wekelijks baantjes (60x25m), maar zou ik gaan hardlopen (waar ik me sinds mijn laatste gymnastiekles 13 jaar geleden op school niet meer aan gewaagd heb), heb ik op de hoek van de straat al het gevoel dat ik dood ga (bij wijze van spreken) en dat is al een straatje van niks ;-)
Dat terwijl andere personen bij 10 baantjes zwemmen al bekaf zijn. Ik zou zeggen: probeer het eens uit, ga vooral door met voetbal, maar kijk of je verschil merkt als je regelmatig op een andere manier aan je conditie werkt.
Succes.

Andere antwoorden (1)

Het licht in ieder geval niet aan je conditie. Als je dit allemaal doet dan kun je bijna geen slechte conditie hebben. Maar ik denk dat het iets te veel is voor je. Aangezien dat je er ook rekening mee moet houden dat je Astma hebt en dat soms de medicijnen soms niet aanslaan of dat je astma daarop heviger gaat reageren.

Ik zou zeggen ga een langs een arts speciaal voor longen en hart. Die kan je er een stuk meer over zeggen en misschien weet hij precies wat er aan de hand is.