Waarom krijgt Heracles Almelo geen europees ticket als PSV niet op de 2e plek eindigt?

Op alle sportsites wordt het scenario beschreven: Heerenveen moet winnen of verliezen van Feijenoord. Bij winst staat Heerenveen minimaal 4e, bij verlies en gelijkspel minimaal 5e. Bij gelijkspel kan PSV echter boven Feijenoord op plaats 2 eindigen, het Europa League-ticket gaat dan naar Heracles (verliezend bekerfinalist) en niet naar de 5e plaats.
Waarom gaat het ticket niet naar de 5e plek als PSV zich voor de Europa League kwalificeert door op de 3e plaats te eindigen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

als PSV de Champions league haalt, hebben ze eigenlijk twee tickets, die van de CL én van de EL. De EL wordt ingeleverd omdat die de minst gunstige is en komt dan bij de verliezend bekerfinalist.

als PSV de Europa League haalt, dan hebben ze ook twee tickets, dan lever je het competitie-ticket in, en schuift alles door.

bij winst van de KNVB-beker plaats je je voor de laatste voorronde, je hoeft dan het minste kwalificatieduels te spelen, en zult meer kans hebben op plaatsing voor het hoofdtoernooi. als je via de competitie naar de Europa League gaat, moet je derde worden wil je in de laatste voorronde komen, bij de vierde plek moet je nóg een voorronde spelen, minder kans en meer moete voor plaatsing dus.

daar komt nog bij dat je, als je nog lager geplaatst bent, ook nog play-offs tegen andere Nederlandse clubs moet spelen. Als je dus de KNVB-beker binnen hebt, is dat handiger, en staat eigenlijk gelijk aan de derde plaats.

kortom: alleen als je Champions League haalt, gebruik je het ticket van de competitie, anders gebruik je het ticket van de KNVB-beker. het ticket wat je laat vallen, schuift door naar de club die net lager dan jouw staat in die competitie: als je het KNVB-beker-ticket laat vallen, schuift die door naar de verliezend finalist, als je het competitie-ticket laat vallen, schuift die door in de competitie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De winnaar van de KNVB beker plaatst zich voor de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal alsmede voor Europees voetbal. Van 1961 tot 1998 was dat voor het Europacup II-toernooi, daarna voor het UEFA Cup toernooi en vanaf 2009 voor de UEFA Europa League. Als de bekerwinnaar zich echter plaatst voor de UEFA Champions League, krijgt de verliezend finalist de plaats toegewezen.

Is gewoon een regel.

Of bedoel je dit niet?