Waarom hebben zoveel clubs in de Eredivisie rood (en wit) als shirt kleuren?

En dan is het ook nog opvallend dat het alleen de topclubs zijn (behalve dan Sparta, maar dat speelt in de Jupiler League). Ook opvallend ze ook allemaal een blauw uitshirt hebben (Ik heb het natuurlijk over AZ, PSV, Ajax, Twente en Feyenoord).

Toegevoegd na 8 minuten:
Met rood (en wit) bedoel dat allebei de kleuren in het shirt zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
7.5K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het met contrast van een groen voetbalveld te maken heeft. Ze moeten wel opvallen, daar zijn ze immers voor gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom niet blauw, geel, zwart of oranje?
Een voetbaltenue met daarin rood verwerkt is altijd mooi .
En vooral rood met wit is een hele mooie combinatie .
En rood staat voor de onoverwinnelijkheid en straalt kracht uit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze van Turkije houden misschien? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan verschillende redenen hebben.

De eerste belangrijke reden hiervoor heeft te maken met de stad waar de club vandaan komt. Vaak hebben de kleuren te maken met het stadswapen. Denk hierbij aan de wapens van bijvoorbeeld Amsterdam of Alkmaar. Dit komt ook voor bij clubs uit andere steden, waaronder de gele en groene kleuren van ADO, die terug te vinden zijn in het wapen.

De tweede reden voor deze kleuren is dat de kleuren niet te veel op het gras moeten lijken, en er daarnaast goed en uitzien. De kleuren moeten zelfvertrouwen uitstralen.

De kleur rood is terug te vinden bij de planeet mars. Mars heeft een roodachtige gloed door onder andere de dunne atmosfeer die de planeet kent. Mars was de Griekse god van de oorlog, door de rode kleur, de kleur van bloed, die de planeet had. Clubs willen ook dat vertrouwen uitstralen van vechtlust en onoverwinnelijkheid.

De kleuren worden ook gewoon gekozen aan de hand van wensen van de club. Bestuursleden van de club kiezen vaak ook gewoon wat de meerderheid mooi vindt.

Wit wordt vaak gekozen omdat het goed staat bij andere kleuren. Het is een neutrale kleur. Wit wordt ook vaak gekozen aan de hand van bovengenoemde criteria.

Ik hoop uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

Rood van Mars staat voor oorlog en onoverwinnelijkheid: