Waarom zijn er bij voetbal zoveel knokpartijen en zie je dit niet bij andere sporten?

Volgens mij is het de enigste sport waar "supporters"zoveel rottigheid uithalen.
Ik hoor nooit over gevechten na een hockey of basketbalwedstijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ken je dit liedje blijkbaar niet.. http://www.youtube.com/watch?v=RpdLCbIHEx0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens voor de gein naar Football of basketbal in amerika, daar zijn de "sport"oorlogen net zo groot als de voetbal oorlogen hier in nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha Suniram, leuk filmpje, damclub ons steentje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knokpartijen zie je ook bij ijshockey

Het beste antwoord

Dat komt om een aantal redenen;
Ten eerste zijn er bij voetbal veruit de meeste bezoekers. -- De Eredivisie trekt elke week meer dan 100 000 bezoekers. Bij andere bezoekers gaat het vaak om enkele duizenden. Meestal gaat het gewoon heel goed. dat mag ook wel, de clubs investeren veel in de veiligheid in en rond het stadion dmv opleiden en inzetten van steward, aanstellen van supportercoordinatoren om op de hoogte te blijven wat er speelt onder supporters, ophangen van camera's in en rond het stadion en andere veiligheidsmaatregelen en overleg met politie en burgermeester.
- Voetbal is een volksport. Vroeger stond een voetbalstadion midden in de (volks)wijk naast de arbeidershuizen. Voetbal was de sport van de arbeidersklasse waar sommige graag vechten.
- De media blazen het ook vaak op. Zij vinden het leuk om voetbal zwart te maken. Onderstaande filmpje laat zien dat het soms bij het o zo beschaafde tennis ook wel eens minder plezierig aan toe kan gaan. (Overigens vind ik tennis een hele leuke sport en heb er voor de rest niks tegen, ik heb zelf ook gespeeld).
- Doordat hooliganisme zo verspreid is geraakt is het lastig om uit te bannen. De harde kernen trekken ongure figuren aan waardoor het probleem alleen maar erger wordt. En veel van de harde kernen intresseert zich niet voor het voetbal, alleen het geweld. In Hoek van Holland was de harde kern van Feijenoord actief terwijl het daar om dancefeest betrof en verder niks met voetbal van doen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In de tijd van Nero zaten ze ook zo in van die grote badkuipen te kijken naar de verrichtingen van de gladiators... Wat zijn wij toch beschaafd geworden sinds die tijd... En daarom is voetbal de best bekeken sport, omdat het er zo ruig aan toe gaat... Denk je dat die arme voetballers dat leuk vinden, nee hoor... Maar net als toen in de tijd van Nero, hebben die arme sporters niets te zeggen... Alle maal om de eer, om het grote geld, om de zendtijd... Het gaat nergens om...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk vanwege de grote aantallen toeschouwers. In zo'n grote massa mensen hebben relschoppers de gelegenheid om de beest uit te hangen.
Misschien heeft het er ook mee te maken, dat voetballen nogal een ruige sport kan zijn in vergelijking met bijv. volleyen of tennissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voetbal is oorlog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou dan wordt het tijd om voetbal af te schaffen lijkt mij.
Ha, die Deirdre;

Voetbal is nu eenmaal de grootste publiekssport en krijgt de meeste publiciteit. De ongeregeldheden dus ook. De knokpartijen die er ook bij andere sporten voorkomen, zij het op kleinere schaal, zijn waarschijnlijk niet interessant genog voor de media. Ik weet dat het bijvoorbeeld tussen ijshockeysupporters bij tijd en wijle ook nog wel eens flink tekeer wil gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is in verhouding maar een klein deel van de supportes die de rellen veroorzaken,mensen die op de een of andere manier wat tekort komen in hun leven,en bij het voetbal de kans zien om zich te uiten,en op gaan in de grote groep,meestal als er geen voetbal is veroorzaken deze mensen ergens anders problemen,bij de andere sporten zijn er ook wel eens incidenten,maar dat weegt niet tegen het voetbal op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die sporten zijn ook zoooo saai, dat je daar in twintig jaar nog geen opwinding van krijgt.